Steekwoord archief: composiet

  • Versterkingstapes plaatsen met minder afval

    Bij de vervaardiging van zogeheten ‘Organoblechen’ treedt soms een aanzienlijke hoeveelheid afvalmateriaal op. Fraunhofer IPT heeft nu een installatie ontwikkeld waarmee versterkingstapes geautomatiseerd gepositioneerd kunnen worden. Een Organoblech is een vezelversterkt, plaatachtig halffabrikaat. In lichtgewicht-constructie is dit synthetisch materiaal een alternatief voor staal- of aluminiumplaat.… Lees verder →

  • Engel pers voor ontwikkeling composieten

    Engel, een Oostenrijkse leverancier van kunststofverwerkende machines, heeft een 1.700-tons V-duo pers geleverd aan het Automotive Composite Research Centre van WMG aan de universiteit van Warwick. Deze pers wordt ingezet voor het ontwikkelen van serieprocessen voor de vervaardiging van vezelversterkte composieten. Vezelversterkte kunststoffen kunnen een… Lees verder →

  • Composiet steeds vaker inzetbaar

    Het lectoraat Kunststoftechnologie van Windesheim organiseert op 3 juni het congres ‘De wegen van composiet’ en presenteert eindresultaten van twee winstgevende composietonderzoeken. Coureur Tim Coronel vertelt als gastspreker over de toegevoegde waarde van composietmaterialen voor de autosport. Windesheim heeft twee onderzoeken afgerond waarin toepassingen van… Lees verder →

  • Verspanen composiet is lastig

    Als het boren in CFRP (koolstofvezelversterkte kunststoffen) al lastig is, dan geldt dat helemaal voor de zogenoemde stacks en sandwichmaterialen. Het probleem is namelijk dat het metaal en het CFRP tegenovergesteld reageren op de warmte die bij het verspanend proces vrijkomt. De vliegtuigfabrikanten hebben daarom… Lees verder →

  • Vezelversterkt werk gezien op Composites Europe 2014

    Vorige week werd veel nieuws over vezelversterkte producten gepresenteerd tijdens de vakbeurs Composites Europe 2014 in Düsseldorf (D). Het lijkt dat de automobielindustrie nu ook voor de grootserie het composiet-materiaal heeft ontdekt. Bekijk een aantal grensverleggende producten in onze fotoplayer. Een tip: bekijk onze foto’s… Lees verder →

  • Mobiele Sauer Mobileblock freest in situ vijfassig

    Op de beurs Composites Europe 2014 heeft Sauer, een onderneming van DMG Mori, een bijzondere vijfassige freesmachine voorgesteld: de Mobileblock. Deze machine is ontwikkeld vanuit de gedachte dat bij grote werkstukken als vliegtuigrompen, je beter de machine naar het werkstuk kunt brengen dan ondersom. Op… Lees verder →

  • Lichtgewicht remtrommel SAF dankzij MMC

    Op de stand van SAF-Holland stond tijdens de IAA Nutzfahrzeuge veel nieuws in het teken van lichtgewicht. Naast een aantal nieuwe assen van het type SAF Intra S en Intra R, toonde de assenfabrikant een tweetal 9-tons as-prototypes van koolstofvezel, waarvan één met schijfremmen was… Lees verder →

  • ESEF Awards tonen innovatiekracht

    Producten die niet alleen mooi zijn, maar ook functioneel en die slim geproduceerd kunnen worden. Dat kenmerkt de acht nominaties voor de ESEF Awards 2014. “Deze onderscheiding is in Nederland uniek omdat we als jury niet alleen naar de buitenkant kijken, maar ook of de techniek verbeterd is, of het slim geassembleerd kan worden en of het eenvoudig te bedienen is. In een goed product komen al deze zaken samen”, zegt juryvoorzitter professor Arthur Eger van TU Twente. Lees verder →

  • Vijfasser Reiden voor Breman

    Eind dit jaar neemt Breman Machinery in Genemuiden een RX18 freesmachine met draaimogelijkheid van het Zwitserse fabricaat Reiden Technik in gebruik. Reiden wordt in ons land vertegenwoordigd door Promas te Maasbree, dat de inbedrijfstelling, training en verdere begeleiding zal verzorgen. Lees verder →

  • Pek geeft composiet hoge warmtegeleiding

    Het ITA van de RWTH Aachen heeft een bijzonder materiaal ontwikkeld: een composiet met een hoge warmtegeleiding van 27 W/mk, maar een dichtheid die lager is dan die van aluminium. Het sleutelwoord is ‘Pech-basierte Kohlenstofffasern’. Lees verder →

  • Composiet alternatief voor aluminium

    ARN Recycling en NPSP hebben samen een nieuw composiet ontwikkeld, gemaakt van afvalmaterialen van auto’s en een bio-based hars. Het materiaal wordt milieuvriendelijk geproduceerd, is sterk en kan worden gegoten en bedrukt. Lees verder →

  • Recycling composieten via fragmentatie

    Naast de fabricage van composietdelen, vereist ook de recycling van deze versterkte delen in toenemende mate aandacht. Met name voor de herverwerking van koolstofvezelversterkte delen is eigenlijk nog geen goede oplossing gevonden. Fragmentatie lijkt een oplossing. Lees verder →

  • Remote-lasersnijden van vezelmaterialen

    Het Fraunhofer Institut für Werkstoff- und Strahltechnik (IWS) uit Dresden (D) introduceert op de vakbeurs Lasys in Stuttgart (D), die gehouden wordt van 12 tot en met 14 juni, een remote-laserproces voor een contournauwkeurige, snelle en flexibele eindbewerking van composiet- en koolstofvezelmaterialen. Lees verder →

  • Metav appetizer voor Techni-Show?

    Van 28 februari tot en met 3 maart vindt in Düsseldorf (D) de Metav 2012 plaats. Deze vakbeurs voor productietechnologie en automatisering zit twee weken vóór de Techni-Show 2012 in Utrecht en knap vijf maanden ná de internationale EMO-vakbeurs in Hannover. Lees verder →

  • Kunststof-velg van langvezeligversterkt PA

    Uit de indrukwekkende spuitgietmatrijs die Hummel Formen onlangs tijdens de EuroMold 2011 in Frankfurt (D) exposeerde, komt een bijzonder kunststof-product: een velg voor een auto van thermoplastisch, langvezelig versterkt polyamide (PA). Lees verder →

  • Metav 2012 op koers

    Nog dik drie maanden te gaan voordat de Metav 2012 zijn deuren opent. Deze vakbeurs voor productietechnologie en automatisering vindt plaats van 28 februari tot en met 3 maart in Düsseldorf (D). Inmiddels hebben zich al 480 exposanten aangemeld uit 22 landen. Zij bezetten meer dan 32 000 vierkante meter beursruimte op de Düsseldorfer Messe, waardoor deze momenteel net zo groot is als de vorige Metav. Lees verder →

  • Organoblech vervangt metaal

    Op de internationale kunststofbeurs K 2010 die in Düsseldorf (D) werd gehouden, waren diverse composiet-kunststof-onderdelen te zien die belangrijke metalen constructiedelen in auto’s vervangen. Werden de afgelopen jaren auto’s steeds zwaarder, anno 2010 is het trend om lichtere auto’s te bouwen, dit gelet op milieu, verbruik en e-mobiliteit. Lees verder →

  • Verbeterd schadegedrag composieten

    Het NLR heeft samen met de TUDelft een nieuw composiet ontwikkeld dat beter bestand is tegen impact. De eerste testresultaten zijn veelbelovend en een gewichtsbesparing van ongeveer 10% lijkt realiseerbaar ten opzichte van een traditionele laagopbouw. Lees verder →

  • Geld verdienen tijdens Materials Engineering

    Op 13 en 14 mei 2009 vindt de negende editie plaats van Materials
    Engineering in het Beursgebouw Eindoven. Deze tweejaarlijkse vakbeurs is de
    enige binnen de Benelux waar de laatste ontwikkelingen op het gebied van
    materiaaltechnologie worden getoond. Lees verder →

  • Sirris ontwikkelt thixomoulding

    Sirris start met een nieuw onderzoeksproject: de
    ontwikkeling van composieten met magnesiummatrix die in halfvaste toestand
    worden verwerkt (thixomoulding). Het project wordt geleid door de Service
    Science des Matériaux Métalliques en heeft als doel om een techniek te
    ontwikkelen om preforms van koolstofvezel of metaalvezels te impregneren met
    halfvast magnesium onder hoge druk (thixomoulding). Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven