Als het boren in CFRP (koolstofvezelversterkte kunststoffen) al lastig is, dan geldt dat helemaal voor de zogenoemde stacks en sandwichmaterialen. Het probleem is namelijk dat het metaal en het CFRP tegenovergesteld reageren op de warmte die bij het verspanend proces vrijkomt. De vliegtuigfabrikanten hebben daarom de toleranties fors moeten verhogen.
“Want ze konden het probleem niet oplossen”, zegt Peter Müller-Hummel, hoofd van de businessunit Aerospace and Composites bij Mapal Dr. Kress. Mapal heeft dat probleem opgelost door een tweede trap te slijpen in de snijkant van een boor.
Becker Diamantwerkzeuge zoekt de oplossing voor het verspanen van composieten in een nieuw opgroeiproces voor het wisselplaatje. De innovatie is mogelijk geworden door de opkomst van lasertechnologie voor het bewerken van diamant-gereedschappen.
Ook Iscar laat nieuwe ontwikkelingen zien op het gebied van het frezen van composieten. Voor het bereik van 3 mm tot 12 mm heeft Iscar een nieuwe volhardmetalen frees ontwikkeld (EPN-F) uit een slijtvaste, ultrafijnsubstraat IC02. Dit substraat moet vooral de standtijd van het gereedschap verlengen.
In een komend nummer van Metaal Magazine in een technisch artikel met meer informatie over het verspanen van composieten. Wilt u dat niet missen, neem dan nu een abonnement.
http://de.dmgmori.com/blob/172066/9d0358d46cfbf1baac2bd1975b5b8fcc/pu1de13-ultrasonic-composite-pdf-data.pdf