Nieuws

Kunststof-velg van langvezeligversterkt PA

1

Uit de indrukwekkende spuitgietmatrijs die Hummel Formen onlangs tijdens de EuroMold 2011 in Frankfurt (D) exposeerde, komt een bijzonder kunststof-product: een velg voor een auto van thermoplastisch, langvezelig versterkt polyamide (PA).

Het gereedschap van Hummel Formen is ontwikkeld in samenwerking met autoleverancier Daimler en grondstofleverancier BASF voor het spuitgieten van volkunststof velgen voor de Smart Forvision. Opmerkelijk is dat de velgen van de Forvison gespoten worden van een thermoplastisch materiaal. Thermohardende materialen waren al wel bekend (bijvoorbeeld SMC), maar een thermoplast als materiaal voor een velg is wel heel bijzonder gelet op de hoge eisen die aan automobielonderdelen gesteld worden.

 

Spuitgietmatrijs width =

Een bovenaanzicht van de matrijs met daarin een velg. De foto bij de intro van dit bericht toont de opbouw van de velg (foto’s: BASF en Reinold Tomberg)

 

kunststof width =

Voor de kunststof-velg is gekozen voor de kunststof Ultramid Structure van BASF. Deze composiet is tijdens de K 2010 in Düsseldorf (D) geïntroduceerd. Het is een langvezelig versterkt polyamide Op de foto van links naar rechts: de gespuitgiete velg, in het midden met een afdekking en rechts de velg klaar voor montage

 

In een volgend nummer van Metaal Magazine meer informatie over de kunststof-velgen. Kijk hier voor een aanbieding voor een abonnement op Metaal Magazine. De video’s hieronder geven meer informatie over de velg en de Smart Forvision:

 

 
 
 

1 reactie op “Kunststof-velg van langvezeligversterkt PA

  1. antje schreef:

    Wat interessant dat een langvezelig versterkt PA wordt gebruikt. Is dat om ervoor te zorgen dat het plastic de kwaliteit heeft van metaal? Ik denk dat lichtgewicht auto’s de toekomst zijn, vooral in combinatie met elektrische aandrijving.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven