Op de stand van SAF-Holland stond tijdens de IAA Nutzfahrzeuge veel nieuws in het teken van lichtgewicht. Naast een aantal nieuwe assen van het type SAF Intra S en Intra R, toonde de assenfabrikant een tweetal 9-tons as-prototypes van koolstofvezel, waarvan één met schijfremmen was voorzien en de andere met lichtgewicht trommelremmen was uitgerust.
Het aslichaam van koolstofvezel wordt op een speciale manier permanent verbonden met de draagarmen. Bij voorkeur worden deze ook van lichtgewicht materiaal gemaakt, bijvoorbeeld aluminium. Het gewichtsvoordeel met een koolstofvezel-as is minstens 30 kg per as. Dit heeft weer voordelen voor de transporteur die meer lading kan meenemen. Anderzijds wordt er minder brandstof verbruikt en is er minder emissie.

Metaal-matrix-composiet
De pneumatische trommelrem SAF-Direct is voorzien van een aluminium MMC remtrommel. De remtrommel wordt via een innovatief productieproces gemaakt. In een metaalspuitgietproces wordt de remtrommelbehuizing van aluminium om een opgeschuimde, poreuze, aluminium-keramiek vorm gespoten. Dankzij het poreuze oppervlak verbinden zich het aluminium en het keramiek vormgesloten met elkaar. Hierdoor ontstaat de een metaal-matrix-composiet (MMC). De remtrommel gebruikt de eigenschappen van beide materialen. De bijzonder harde keramieklaag is zeer slijtvast, terwijl het aluminium ervoor zorgt dat het gewicht van de complete as met minstens 30 kg daalt. Een groter remoppervlak zorgt bovendien voor een optimale warmte-afgifte. Volgens SAF-Holland wordt deze lichtgewicht en onderhoudsvriendelijke trommelrem leverbaar vanaf 2017.
