Nieuws

Schip uit duurzaam composiet

(Foto's: Damen)

Een grote scheepsromp geassembleerd uit duurzaam composiet. Een eerste exemplaar is onthuld door partners, als onderdeel van project Ramsses (Realisation and demonstration of Advanced Material Solutions for Sustainable and Efficient Ships). De romp is de afgelopen 3 jaar ontwikkeld door het projectteam.

De composiet scheepsromp is vorige maand onthuld op de locatie Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) in Vlissingen. Het project kan nu doorgaan met een serie testen die de levensvatbaarheid van grote composiet schepen als duurzame scheepvaartoplossing moeten aantonen.

Laminaten infuseren

Met het project blijkt dat het mogelijk is om dikke laminaten tot een hoogte van 6 meter te infuseren met hars. Ook toonde de assemblage op de locatie van DSNS aan dat composietconstructies op een stalen werf kunnen worden uitgevoerd.

Duurzaamheid

“Het werk dat we hier doen is belangrijk voor de toekomst van de scheepvaart”, zegt Marcel Elenbaas, senior engineer bij Research & Technology Support DSNS.

“Duurzaamheid is op dit moment een belangrijk aandachtspunt in de industrie en de scheepsbouw is daarop geen uitzondering.”

“Het gebruik van composieten voor grotere schepen heeft grote gevolgen voor het gehele ontwerp van het schip. Een schip uit composiet materiaal, zou volgens de projectpartners tot 40% minder wegen dan een stalen equivalent.”

Minder brandstof en CO2

“Als het schip lichter is, verbruikt het minder brandstof en produceert het minder uitstoot. Het schip heeft ook kleinere motoren nodig, waardoor er meer ruimte is voor extra systemen en er een veelzijdiger platform ontstaat.”

“En natuurlijk hebben composieten aanzienlijk minder onderhoud nodig dan een stalen schip. Met Ramsses hebben we de mogelijkheid om de effectiviteit en levensvatbaarheid van grootschalige composietbouw aan te tonen.”

Ramsses heeft bovendien becijferd dat een composiet schip een vermindering tot 25% kan opleveren van het aardopwarmingsvermogen, het aërosolvormingspotentieel, het eutrofiëringspotentieel, het verzuringspotentieel en het brandstofverbruik.

Voor grotere schepen

Tot nu toe is er slechts regelgeving voor de bouw van samengestelde schepen tot 500 ton en ongeveer 25 meter lang.

Het Ramsses-project wil de composiettechnologie en de capaciteit voor het ontwerpen, produceren en op de markt brengen van composietschepen tot 85 meter lengte opvoeren. Dit in volledige overeenstemming met voorschriften inzake Safety of Life at Sea (Solas) en de klassenvoorschriften.

Valideren

Ramsses pakt dat aan door het productieproces van grote composietstructuren te valideren met economische verbetering en belangrijke prestatie-indicatoren voor brandwerendheid, stootvastheid en stevigheid van de structuur.

De scheepsromp is een werkonderdeel van het project. Het wordt geleid door DSNS en Damen Shipyards Gorinchem (DSGo), die het basisontwerp hebben ontwikkeld.

De engineering is uitgevoerd door Airborne UK en InfraCore Company (expertise op het gebied van composieten). Evonik heeft de hars ontwikkeld om de composieten te infuseren.

Testen

Nu de romp is geassembleerd gaat TNO full scale testen voor de validatie van het ontwerp, het kwaliteitsmanagement en de structurele prestaties. Classification Society Bureau Veritas geeft hierbij consultancy en advies.

Het goedkeuringsproces is ontwikkeld in nauwe samenwerking met onderzoeksinstituten in Zweden (RISE), Stichting Maritieme Technologie Nederland en Bureau Veritas. Er is al een hazard identification test uitgevoerd om alle brandrisico’s aan te pakken.

Hoogwaardige staalsoorten

Andere demonstratieprojecten in het Ramsses-project zijn onder meer innovatieve componenten en modulaire lichtgewicht systemen, maritieme apparatuur, de toepassing van hoogwaardige staalsoorten in dragende rompconstructies, de integratie van composietmaterialen in diverse constructies, en oplossingen voor wereldwijde reparaties.

Het Ramsses-project is gefinancierd door onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020 van de Europese Unie.

Bekijk een video

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven