Ga naar hoofdinhoud

Techspread: ‘Benut data commercieel’

Fleur Bake: De markt is klaar om echt gebruik van data te gaan maken (foto: Techspread).

Bedrijven in de technologische sector en maakindustrie verzamelen zeer veel data uit hun producten en processen, maar profiteren daar nog te weinig van. Ze laten daarmee winst liggen, die in hun data zit. Dat stelt Techspread.

De startup begint met dataconsultancy zodat bedrijven hun technische databronnen op strategische wijze commercieel kunnen inzetten. De datapartner geeft voortdurend inzicht in de mogelijkheden en realiseert zowel voor grote als kleine bedrijven economische voordelen met data.

‘Data uiterst waardevol’

Slimme producten en technologische platformen die continu allerlei uiterst waardevolle data genereren en verzamelen, worden nog te weinig commercieel ingezet, vindt Fleur Bake, founder van Techspread. “Met Techspread nemen we het commerciële vraagstuk rondom data uit handen.”

“Zo ondersteunen we bedrijven met eigen ‘slimme’ producten (met sensoren) waar allerlei data mee verzameld kan worden of organisaties met technologieën. Onze klanten geven we inzicht en handvatten om technische data commercieel in te zetten op het gebied van product en business development, marketing en sales.”

Techspread richt zich op bedrijven in de technologische sector en maakindustrie die ergens in het proces data verzamelen of dat kunnen doen, bijvoorbeeld bij CNC-machines. Techspread vraagt deze data uit, analyseert deze en maakt het inzichtelijk en economisch bruikbaar voor de klant.

Vier stappen

De startup richt zich op vier pijlers, aldus Bake. Ten eerste worden (potentiële) databronnen inzichtelijk gemaakt, waarna kwalitatieve data kunnen worden uitgevraagd.

Vervolgens worden data uit sensoren en systemen zoals CRM- en ERP-pakketten gebundeld en geanalyseerd. Dit wordt gekoppeld aan de ‘customer journey’ om technische specificaties en klantbehoeftes in kaart te brengen.

De derde stap is het creëren van real-time inzichten. Een dashboard vat geselecteerde data uit verschillende systemen samen zodat klanten 24/7, ongeacht locatie, inzicht hebben. Te denken valt aan klantspecificaties, producteigenschappen of openstaande orders.

De laatste stap is het koppelen van datastromen om een ‘happy data flow’ te creëren. Hiermee kan nieuwe data direct ingezet worden voor nieuwe strategische doelen.

“Bedrijven in de technologische sector en maakindustrie verzamelen al jarenlang ontzettend veel data. De markt is klaar om hier echt gebruik van te gaan maken. Met Techspread bieden we nu een oplossing aan om dit volledig uit handen te nemen”, aldus Bake.

Vrijblijvende data-scan

Bedrijven die willen ontdekken op welke wijze hun data ingezet kunnen worden voor commerciële doeleinden, kunnen terecht bij een gratis data-scan die Techspread heeft ontwikkeld.

Met het beantwoorden van 10 stellingen, krijgt het bedrijf binnen 3 minuten de eigen data-status

Bake: “De meeste bedrijven hebben zonder dat ze het weten een schat aan data in huis. Onze data-scan verschaft binnen drie minuten veel inzicht in de huidige data-status van een bedrijf.”

“Aan de hand van de score kan het bedrijf op verzoek de wensen en strategische doelen in kaart brengen. Vervolgens kunnen de individuele mogelijkheden en tools worden besproken om samen tot een doelgericht plan van aanpak te komen.”

‘Opvallende, effectieve resultaten’

Elk bedrijf en elke opdracht is anders en heeft andere doelstellingen. Omdat Techspread gebruik maakt van circulaire datastromen kunnen data continu en flexibel strategisch worden ingezet. “Hierdoor worden er al snel met kleine aanpassingen opvallende en effectieve resultaten geboekt.”

“Onze diensten zijn onder de paraplu van Brandspread al eerder uitgerold. Hierdoor is Techspread inmiddels bekend met verschillende systemen, databronnen en strategieën”, vertelt ze.

‘Nu vruchten plukken’

“Sterker nog, als specialistische startup zijn we veerkrachtig en is het ons doel om zoveel mogelijk verschillende data(bronnen) in te kunnen zetten en analyseren.”

Nu data exponentieel toenemen, is het volgens haar voor de technische branche juist nu de tijd om er de vruchten van te plukken met een goede datastrategie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven