Dutch Defense Vehicle Systems realiseerde het bijna onmogelijke • Metaal Magazine Ga naar hoofdinhoud

Dutch Defense Vehicle Systems realiseerde het bijna onmogelijke

De NL verkenningsvoertuigen met de naam Fennek (woestijnvos), die door de NL landmacht ingezet worden ter verkenning bij crisis- en conflictbeheersing, worden door het Helmondse DDVS geassembleerd, getest en geleverd. Samen met de Duitse landmacht beschikt nu ook Nederland over een uniek voertuig, dat tevens een gezamenlijke ontwikkeling is en als zodanig een voorbeeld van de Duitse en Nederlandse samenwerking; een industriële innovatie met een grote spin-off.

DDVS is een juridisch zelfstandige NL B.V. met Krauss-Maffei Wegmann – Duitsland (KMW) als kennistransferpartner en aandeelhouder. Als nieuw kenniscentrum voor complexe militaire landsystemen is DDVS actief in het drieluik overheid- bedrijfsleven- kennisinstellingen en biedt totaaloplossingen met een hoge toegevoegde waarde. De focus ligt op het assembleren en beproeven van onder andere gepantserde speciale wielvoertuigen, met name de Fennek en additionele bouwgroepen; het bieden van engineering-support, het materiaal- en logistiek-management pakket, het kwaliteitsmanagement, service en spare-parts concepten.

In september 2004 werd DDVS geactiveerd en er werd een bedrijfscomplex in Helmond betrokken; inmiddels beschikt DDVS over een team van zeer ervaren werknemers uit de automotive en defensiesector. Van de meer dan 90 medewerkers zijn 30% op HBO/WO niveau werkzaam. DDVS is een transparante lean & mean organisatie, die is ingericht op innovatie, oplossingsgerichtheid, synergie en kwaliteit.

Werkgelegenheid met een grote spin-off
DDVS is de enige producent van alle NL- Fenneks en zelf een deel van de Duitse Fenneks; tevens levert DDVS aan KMW-Duitsland (die de Duitse Fenneks bouwt) alle hiervoor benodigde aandrijflijnen en veersystemen.

De eerste Fennek uit de DDVS productielijn werd eind januari 2005 opgeleverd en eind december 2005 volgens plan Fennek nr. 62; voor 2006 is een verdubbeling van de productie gepland. Per Fennek zijn meer dan 2200 hoofdonderdelen nodig, die van meer dan 150 leveranciers betrokken worden; 46.3% door Nederlandse toeleveranciers. Gezien kwaliteit, leverbetrouwbaarheid, prijs en de consistentie van het product zijn compromisloze eisen aangezien het voertuig in elk opzicht maximale performance moet bieden zijn ISO en AQAP- certificering alléén niet voldoende.

In de keten zijn naast de 90 medewerkers van DDVS meer dan 1000 kennisintensieve arbeidsplaatsen betrokken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven