Nieuws

70.000 mm lasnaad aan Mercedes SLS

Het Oostenrijkse bedrijf Magna Steyr in Graz produceert onder andere de aluminium carrosserieën van de nieuwste Mercedes SLS met vleugeldeuren. In totaal wordt er per auto zo’n 70.000 mm lasnaad gelast, grotendeels handmatig. Daarom werd gekozen voor het CMT Advanced lassysteem van Fronius.

Er wordt veel handmatig gelast aan de SLS carrosserie omdat er veel plaatsen zijn waar slecht bij te komen is voor robots. Bovendien gaat het bij de Mercedes SLS om een exclusieve sportwagen en liggen de aantallen hiervan ook niet zo hoog als bij een normale personenwagen. In totaal schafte Magna Steyr 40 Fronius CMT lassystemen aan voor handmatig lassen en twee systemen voor robotlassen.

 

Lasnaad aan Mercedes SLS

Er werd gekozen voor het CMT Advanced proces omdat hiermee een lasnaad kan worden gelegd die moeilijke zaken als geringe warmte-inbreng, goede spleetoverbrugging en een optisch mooie las combineert (foto: Fronius)

 

De moeilijkste lasnaad van de SLS is die aan de B-zuil (zie foto). Hier wordt het 1,1 mm dunne plaatmateriaal van de B-zuil verbonden met het even dunne dak. Beide delen bestaan uit de AlMgSi-legering 6014 en worden overlappend via een hoeklas met elkaar verbonden. De op te vullen voegbreedte kan in de praktijk enkele millimeters bedragen.

 

Naadloos

Om deze breedte homogeen te overbruggen was er geen geschikte verbindingstechniek beschikbaar. En omdat het hier om een dure, exclusieve sportwagen gaat, moet die verbinding van de B-zuil naar het dak naadloos zijn zonder veel nabewerking. Samen met de experts van Fronius is Magna Steyr gekomen tot het gebruik van het CMT-advanced lassysteem. Fronius wordt in Nederland vertegenwoordigd door Interlas te Rozenburg.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven