‘Strategiekaart structureert groei’ • Metaal Magazine
Nieuws

‘Strategiekaart structureert groei’

Groeien met het bedrijf lijkt vaak het ultieme doel. Maar is een voortdurende, ongebreidelde groei wel zo gunstig? Directeur Arnaud Bogaert zag met de groei van zijn bedrijf ook zijn eigen rol veranderen. Met HKB Advies heeft hij nu een strategie voor groei opgesteld, die keuzen voor de toekomst structureert. Dat meldt Metaal Magazine in het julinummer.

Arnaud Bogaert, directeur van A. Bogaert Fijnmetaal, zag in de loop van de jaren zijn functie veranderen door mee te groeien met het 30 jaar oude bedrijf. Van iemand die voor zichzelf begint tot directeur van een fijnmechanische onderneming met twaalf gespecialiseerde vakmensen in vaste dienst.

Het bedrijf groeit op de huidige locatie in Heeze ook alweer uit z’n jasje. Tijd voor een nieuwe uitbreiding op een nieuwe locatie. “Daar kunnen we zowel onze productietechnieken als ons personeelsbestand uitbreiden”, vertelt Bogaert. “Maar dan komt de vraag: hoe pakken we dat goed aan? Ik kom uit de werkplaats en heb techniek hoog in het vaandel staan. Maar als je bedrijf groeit, moet je je meer met personeel en ontwikkelingen bezig gaan houden.”

‘Waar wil je heen met het bedrijf?’

HKB Advies, dat bedrijfskundig advies levert aan bedrijven in het mkb, ondersteunt A. Bogaert Fijnmetaal bij dit groeiproces. HKB kruipt in het dna van het bedrijf om samen met de ondernemer lijnen voor de toekomst uit te zetten. “We maakten samen met A. Bogaert Fijnmetaal een strategiekaart”, legt Jeroen Beelen, bedrijfskundig adviseur & eigenaar HKB regio Valkenswaard-Waalre-Heeze-Leende-Cranendonck, uit.

“Hiervoor hebben we een aantal sessies gehad. We kijken wat de visie van het bedrijf is, wat de kernwaardes zijn, hoe zaken intern geregeld zijn en hoe het bedrijf er financieel voorstaat. We pakken het heel gestructureerd aan. Het zijn intensieve sessies waarin de ondernemer goed na moet denken waar hij heen wil met zijn bedrijf en hoe dat financieel haalbaar kan worden.”

‘Actieplan met concrete stappen’

“De strategiekaart is het plaatje aan de voorkant”, vertelt Stef van de Vijver, bedrijfskundig adviseur bij HKB. “Deze wordt voorzien van een actieplan met concrete stappen die we kunnen afvinken zodra deze succesvol worden afgerond. Dat geeft overzicht.”

Het bedrijf wordt van a tot z bekeken. “We gebruiken bedrijfskundige theoretische modellen en vertalen deze meteen naar de praktijk, aldus Van de Vijver. “We willen praktisch bezig zijn.” “De strategiekaart is een soort kapstok om van daaruit verder te werken”, vindt Bogaert.

Lees het hele artikel

Benieuwd naar de aanpak en tips van HKB om gericht te groeien en de keuzen voor toekomst te structureren?
Lees dan het hele artikel in Metaal Magazine nummer 4. Deze is op 13 juli uitgekomen.

Nog geen abonnee? Bekijk de mogelijkheden
Adverteren?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven