OMC verspaant high-performance fietsonderdelen • Metaal Magazine Ga naar hoofdinhoud

OMC verspaant high-performance fietsonderdelen

OMC heeft geïnvesteerd in een Haas UMC-750 voor de productie van high-performance fietsonderdelen (foto: Haas)

Of het nu gaat om auto’s, motoren, scooters of andere voertuigen op wielen: vrijwel iedere Italiaan is erdoor gepassioneerd. Ivan Cavallaro van OMC uit Italië is geen uitzondering. Net zoals veel van zijn landgenoten is ook hij gek op fietsen, en dan met name renfietsen. Zijn dagen als wielrenner mogen dan achter de rug zijn, hij is zodanig gebeten door de microbe voor performancefietsen dat hij in een Haas UMC-750 universeel bewerkingscentrum heeft geïnvesteerd om high-performance fietsonderdelen te maken.

Zo’n tien jaar geleden begon Ivan een eigen bedrijfje samen met zijn broer, Walter, ook een verwoed fietser en CNC-machineoperator. Ze wilden hun eigen baas zijn en iets doen met hun mechanicakennis. Ze verspaanden kleine onderdelen voor lokale bedrijven tot ongeveer 2008-2009, toen ze op het idee kwamen om onder de merknaam OMC-Italia fietsonderdelen van eigen makelij te ontwerpen, te maken en te verkopen aan andere liefhebbers van de wielersport. Zelfs al heeft zijn Haas-machine geen wielen, toch praat Cavallaro even gepassioneerd over zijn Haas als over zijn fietsen. Sterker nog: een van de meest succesvolle producten van OMC, waarmee het bedrijf een sterke reputatie heeft opgebouwd als maker van fietsonderdelen, is uit eerbetoon vernoemd naar Haas.

Dubbel kettingblad

Kenners van de bewerkingsmachinewereld weten dat de geschiedenis van de CNC-machinebouwer eind jaren ‘80 begon met de VF-1: de Very First One, zeg maar de allereerste Haas-machine. Het crankstel dat Ivan verspaant op zijn UMC-750, heet toepasselijk de V-Strong One: een uit één stuk gemaakt dubbel kettingblad met spider gecombineerd met holle pedaalcranks. “In 2012 hebben we de CAD-/CAM-overstap gemaakt naar TopSolid en het onderdeel herontworpen om het nóg lichter en sterker te maken”, zegt Ivan. “Walter en ik investeerden onze laatste centen om het product op de markt te brengen. De Italiaanse economie maakte toen een zeer moeilijke tijd door. We namen een groot risico, maar we wisten dat we een geweldig onderdeel hadden.” Traditioneel worden de twee voorste kettingringen afzonderlijk verspaand en vervolgens met bouten aan elkaar vastgemaakt op een centrale spider, waarop ook de pedaalcranks worden bevestigd. Op het OCM-onderdeel zijn de spider en de kettingringen één onderdeel, dat wordt verspaand uit één blok massief materiaal van 2 kg. Het verspaande resultaat weegt slechts 160 gram. De twee afzonderlijke pedaalcranks zijn hol, wat veel gewicht bespaart. Ook die worden verspaand uit massief materiaal. “We beginnen met meer dan 7 kg aluminium en eindigen met een compleet onderdeel: een sterk crankstel van voorbladen en cranks met een gewicht van ongeveer 540 g”, zegt Ivan.

Gewichtsbesparing

“Gewichtsbesparing en sterkteverhoging zijn onze twee belangrijkste doelen. Professionele wielrenners oefenen enorme krachten uit op de voorbladen en pedaalcranks. Daarom testen we onze producten op een testbank om ervoor te zorgen dat we de maximale sterkte-gewichtsverhouding realiseren. Wat productiviteit betreft, heeft de Haas UMC-750 ons in staat gesteld om de verspaning van de voorbladen te beperken van tien bewerkingen tot één enkele opspanning. De toleranties bedragen ongeveer 4 micrometer”, aldus Ivan.

OMC Haas
Een dubbel kettingblad met spider gecombineerd met holle pedaalcranks

https://www.youtube.com/watch?v=QzkR8GI2FPo

Eén reactie op “OMC verspaant high-performance fietsonderdelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven