Bedrijven zijn vaak heel erg gericht op het produceren van zo goed mogelijke producten, Maar er is meer dan dat. Dat vertelt Willem de Vries van Stem Industrial Marketing Community in de nieuwe MTL Metaal Magazine.
Het gaat volgens hem niet meer alleen om het product, maar ook om wat je verder te bieden hebt aan service en wat de behoefte van de klant is. Innovatie en de blik op de toekomst zijn eveneens belangrijk om bij de blijven in de markt.
Goede marketing is belangrijk

Om een metaalbedrijf nu en in de toekomst goed te laten functioneren is een goede marketing van belang, stelt hij. “Marketing is een strategisch vak en een oplossing is niet voor iedereen gangbaar”, zegt De Vries.
“Vaak wordt gevraagd: wat is de beste tip voor mij? Maar wat voor jou geldt, geldt niet voor je buurman. Dat maakt het vak ook mooi. Met dezelfde marketingtools kun je met je buurman naar zaken kijken, maar tot verschillende marketingoplossingen komen.”
Wat bedreigt, wat brengt verder?
“Als bedrijf moet je kijken: wat zijn mijn producten en welke ontwikkelingen kunnen mijn voortbestaan bedreigen? En welke ontwikkelingen kunnen mijn bedrijf verder helpen?”
Metalen onderdelen leveren aan de automobielindustrie die gekoppeld zijn aan de brandstofmotor is in zijn ogen misschien geen lang leven meer beschoren, als nieuwe auto’s met een brandstofmotor in Europa na 2035 niet meer verkocht mogen worden. “Je kunt je dan afvragen: bestaat mijn metaalbedrijf dan nog?”
Een nog steeds bruikbare manier van voorbereiding is volgens hem een goede sterkte-zwakteanalyse maken. De Vries: “Waar sta je als bedrijf? Wie ben ik en waar ben ik goed in? Wat komt er op mij af?
Investeren in goederen? Of juist in kennis?
Dit is een analyse maken op strategisch niveau, stelt hij. Stem kan hierin de helpende hand bieden. “We zijn sterk in het onderzoeken welke markten er nog meer zijn. Soms is een investering in goederen een goede stap, maar dat kan ook in kennis zijn.”
Hij geeft in het artikel in MTL Metaal Magazine als voorbeeld een traditioneel gietbedrijf waar Stem een analyse voor heeft gedaan, en waar en hoe verbeteringen mogelijk waren.
Onderscheidend vermogen mag meer kosten
De Vries gaat verder in op onderscheidend vermogen en dat dat meer mag kosten. Ook vertelt hij hoe je als bedrijf bij klanten het probleem rond personeel kunt helpen oplossen.
Waarop word je als bedrijf door je klanten gewaardeerd? En hoe kun je het je klant écht makkelijker maken? Lees het in de nieuwe MTL Metaal Magazine.