Nieuws

Hoe blijf je relevant in de markt?

In crisistijden raken bedrijven hun traditionele bedrijfsmodel kwijt. Ondernemers krijgen eerste signalen dat zij inzicht in de markt of een frisse kijk missen. Of dat ze geen duidelijke ideeën hebben over hoe ze hun bedrijfsmodel moeten aanpassen aan de huidige situatie. Startup Blackbear adviseert voor een oplossing van buiten naar binnen te kijken.

De eerste grote klappen van de corona-crisis hebben gezorgd voor realisme. Ondernemers hebben zich snel aangepast aan de ‘intelligente lockdown’, stelt Blackbear.

“Het verzorgen van kinderopvang voor medewerkers, het verschuiven van de operatie op locatie, naar de operatie op afstand, en het daarbij integreren van Microsoft Teams, is inmiddels voltooid.”

Van buiten naar binnen kijken

Nu komt de volgende fase: vraagstukken aanpakken die gaan bepalen of bedrijven relevant zullen blijven in de markt. Daarvoor moeten ze hun bedrijfsmodel voor de komende periode gaan aanpassen, vindt Blackbear.

Vragen die de relevantie van het bedrijf zullen bepalen, komen vanuit diverse disciplines: marketing, sales en HR, business development én productie.

Het vermogen van bedrijven om van buitenaf naar binnen te kunnen kijken, is nu cruciaal, aldus Blackbear. En dat blijkt in de praktijk vaak zeer lastig.

Studenten bieden oplossing

Het antwoord ligt volgens de startup uit Amsterdam bij studenten. “Honderdduizenden studenten zitten thuis en willen niet stilzitten, maar bijdragen”, zegt Blackbear.

De studenten hebben elk vanuit eigen studies en expertises de vaardigheden om met oplossingen te komen.

“Terwijl ik thuis zit, help ik bedrijven door oplossingen te creëren voor de vraagstukken waar zij mee worstelen”, zegt student Bobbianne van Sluys.

“Zo voorzie ik hen van goede oplossingen en inzichten en heb ik de mogelijkheid om een inkomen te verdienen. De oplossingen voor hun problemen hoeven niet perse uit de organisatie zelf te komen, zeker nu niet.”

Digitaal en op afstand

Digitaal platform Blackbear koppelt inmiddels meer dan 3.000 jonge talenten, op afstand aan vraagstukken van bedrijven. Dit zonder dat die bedrijven eigen resources hoeven in te zetten.

Metaalbedrijven zitten daar (nog) niet bij, geeft een woordvoerder aan, maar vraagstukken, bijvoorbeeld op het gebied van productie of sales, zijn vaak universeel. Blackbear heeft onder meer bedrijven als Tamoil, Arcadis, HSB Bouw, ICT Group en TUI als klant.

Lees ook:

5 manieren om relevant te blijven in de markt (blog van Blackbear)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven