'Zorg voor instroom, voorkom uitstroom medewerkers' • Metaal Magazine
Nieuws
Bedrijfsbezoeken zijn voor leerlingen ideale gelegenheden om te ontdekken wat ze leuk vinden.

Een goede begeleiding bij opleidingstrajecten en diverse initiatieven kunnen helpen om meer personeel in de mkb-metaal aan te trekken. Dat zegt Paul Nijhuis van OOM in een interview in de nieuwe Metaal Magazine. OOM wil de leercultuur binnen bedrijven stimuleren. “Maar ook aandacht voor het behoud van werknemers is belangrijk.”

Zeven op de tien ondernemers in het MKB-metaal (ruim 14.000 bedrijven en 156.000 werknemers) ziet het tekort aan technisch personeel als grootste ‘uitdaging’. Dat blijkt uit een klantentevredenheidsonderzoek dat OOM voor de zomer onder metaalbedrijven heeft laten uitvoeren.

Tekort speelt overal in metaal

Dit tekort geldt niet alleen voor specialisaties of regio’s, maar voor alle mkb-metaalbedrijven verspreid over Nederland, geeft Nijhuis aan. Hij is programmamanager Instroom bij OOM, het scholingsadviesbureau van de sociale partners (koninklijke Metaalunie en vakbonden) in de metaalbewerking.

“Sommige ondernemers bieden zowel in- als zij-instromers zelfs meteen een vast contract aan. Daaruit blijkt dat het water hen aan de lippen staat en ze er alles aan doen om potentiële instromers te overtuigen om voor hen te komen werken.”

Extra vergoeding

Paul Nijhuis (OOM) in Metaal Magazine: “We tillen het vakmanschap in de branche naar een hoger plan door de leercultuur binnen bedrijven te stimuleren. Daar betrekken we zowel werkgever als werknemer bij.”

Nijhuis ziet nog meer uitdagingen. “De vraag naar nieuwe werknemers groeit terwijl het aanbod aan leerlingen al enige tijd krimpt.”

“Afgelopen jaar hebben we vanwege de coronapandemie een extra vergoeding (TAM, tijdelijke additionele maatregel) ter beschikking gesteld aan bedrijven om ervoor te zorgen dat de instroom van jonge vakmensen en de beroepspraktijkvorming van de huidige bbl-leerlingen niet in gevaar komt. Dit werd door de bedrijven erg gewaardeerd.”

Onderwijs sluit niet goed aan

“Ook is er sprake van een veralgemenisering van het beroepsonderwijs waardoor het onderwijs minder goed aansluit op het specialistische vakmanschap in de praktijk”, stelt Nijhuis.

Nijhuis geeft in Metaal Magazine ondernemers tips om zelf wat te doen aan het nijpende tekort aan ervaren vakkrachten.

Minimaliseer uitval

Zo moet ook uitval een aandachtspunt blijven, vertelt hij. Net zoals een goede communicatie tussen bedrijven en scholen, en een goede begeleiding kunnen bijdragen aan het minimaliseren van uitval.

Met uitval zijn er volgens hem alleen maar verliezers: de leerling, de praktijkopleider maar ook het bedrijf als werkgever zelf. Hij geeft daarom adviezen om toekomstige vakkrachten aan te trekken en te behouden.

Tips en adviezen

Lees de tips en adviezen voor metaalondernemers. En lees over initiatieven om jongeren te stimuleren te kiezen voor techniek, in de nieuwe Metaal Magazine (vanaf pagina 11) die 24 september is verschenen.
Nog geen abonnee?
Bekijk de advertentiemogelijkheden

2 reacties op “‘Zorg voor instroom, voorkom uitstroom medewerkers’

  1. Els van Veen schreef:

    Beste redactie,

    Laten we blijven letten op (positief) taalgebruik bij aandacht voor en publicaties over de branche.

    We lezen veel over ‘slecht imago, tekort, minder jongeren…. ‘ Je weet nooit waar deze publicaties terecht komen. Hoe vaker werknemers, werkgevers, ouders, leerlingen, negatieve woorden krijgen voorgesteld des te meer je erin gaat geloven dat het toch niets is/wordt.

    Je kunt zaken ook anders omschrijven. Bijvoorbeeld het ‘tekort’: deze veelzijdige en productieve branche heeft behoefte aan meer vakmensen om de productie op het gewenste niveau te houden(o.i.d) .

    Beelden hebben impact, maar taal zeker ook!

  2. Tom van der Meer schreef:

    Zeker. Maar laten we ook niet om het probleem heen draaien. De zaken verhullen kan ertoe leiden dat de ‘uitdaging’ wordt onderschat. We hebben te maken met een aanzienlijk tekort en een negatief imago. Dat moet benoemd worden. Maar ik ben met u eens dat dit soms ook best kan worden omschreven als ‘behoefte aan…’ en ‘uitdagende branche’. Het geven van een reëel beeld van de branche is ook een deel van de oplossing.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven