De natuur blijft wetenschappers inspiratie bieden. Zo hebben onderzoekers van de Rochester-universiteit door naar waterspinnen en vuurmieren te kijken, een speciale methode ontwikkeld om een metalen oppervlak waterafstotend én onzinkbaar te maken met behulp van aluminium plaatjes.
De onderzoekers werken al jaren aan een speciale methode om een metaaloppervlak waterafstotend dus roestvrij te maken. Dit door via een laser op micro- en nanoschaal patronen op het metaal te etsen, die lucht kunnen vasthouden. Toen bleek dat het metaal na verloop van tijd de waterafstotende eigenschappen verloor, ging het team verder kijken.
Duikerklok
De wetenschappers onder leiding van Chunlei Guo zagen dat waterspinnen en vuurmieren lange tijd op of vlak onder het watervlak kunnen overleven. Zij gebruiken daarvoor lucht in bellen dat werkt als een soort compartiment of duikerklok.
Waterspinnen brengen lucht via hun waterafstotende poten en buik naar het compartiment. Vuurmieren maken met hun waterafstotende lichaam een soort vlot van lucht onder zich.
Met dit vasthouden van lucht gingen de wetenschappers aan de slag. Zij plaatsen 2 dunne aluminium plaatjes dichtbij elkaar op de bewerkte metaalplaat. Deze plaatjes hadden aan de buitenkant een waterafstotende laag.
Luchtcompartiment
Aangebracht tussen 2 metalen schijfjes zorgen de aluminium plaatjes eveneens voor een luchtcompartiment dat niet alleen water weghoudt maar ook zorgt voor drijvend vermogen. Zelfs als het geheel onder water werd geduwd kwam het door de luchtbel direct weer boven.
Deze constructie gaat zelfs weer drijven als het 2 maanden lang naar onderen wordt gedrukt. En zelfs als de onderzoekers gaatjes in de metalen schijven aanbrachten, bleven het luchtcompartiment aanwezig. Het drijvende vermogen bleef bestaan en de schijven kwamen gewoon weer boven na diverse zinkpogingen.
Onzinkbaar schip?
Het onderzoeksteam ziet hierin diverse toepassingsmogelijkheden voor drijvende metalen objecten. Denk aan bescherming van elektronische meetinstrumenten bij gebruik op zee. Maar ook schepen die zelfs na beschadiging blijven drijven, behoren volgens hen tot de mogelijkheden.