Nieuws

Van robot weer terug naar mens

Faub (foto uit video Boeing).

Boeing, dat in Amerika robots inzette voor het assembleren van rompdelen voor de Boeing 777-vliegtuigen, laat dit werk vanaf eind dit jaar weer geheel over aan… mensen. De robots die sinds 4 jaar de onderdelen met klinknagels in elkaar zetten, blijken niet te voldoen.

Dat meldt de Volkskrant. Het eigen automatische systeem dat samen met Kuka ontwikkeld is, heet Faub (Fuselage Automated Upright Build). Het bestaat uit 2 robots die op eigen onderstellen vrij door de fabriekshal in Everett, bij Seattle, bewegen. Zij boren gaten in de rompdelen en brengen daarna met behulp van lasertechnologie klinknagels aan.

Juist de lasertechnologie om het gat te vinden waar de klinknagel in moet, blijkt te vaak niet goed te werken. Daarom is Boeing in de zomer weer stilletjes overgegaan op mankracht. Met mensen is het werk ‘bewezen betrouwbaarder’. Ook vergt het minder handwerk en correcties dan met robots.

4 handen

Voor eind dit jaar grijpt Boeing weer volledig terug op het ‘ouderwetse’, degelijke handwerk. De robots blijven wel gaten boren in de vliegtuigrompen, maar werknemers nemen nu het aanbrengen van de klinknagels weer op zich. Daarvoor zijn 4 handen nodig: twee aan de buitenkant van de gebogen rompdelen en twee aan de binnenkant.

De ene werknemer hanteert aan de buitenzijde een zware elektrische hamer, de ander houdt tegelijkertijd aan de binnenzijde de sluitknop op zijn plek. Het gaat per vliegtuig om zo’n 60.000 klinknagels.

Ook Tesla, dat in zijn fabriek in het Amerikaanse Fremont 160 robots gebruikt, laat een deel van de assemblage alsnog door mensenhanden verrichten.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven