Vorige week was een groep journalisten op uitnodiging van de VDW (Verein Deutscher Werkzeugmaschinenfabriken) op bezoek in Varel, Noord-Duitsland. In verband met één van de congressen die tijdens de EMO wordt gehouden, over verspaning in de lucht- en ruimtevaart, werd een bezoek gebracht aan de bedrijven ThyssenKrupp Aerospace en Premium Aerotec, eveneens gevestigd in Varel.
ThyssenKrupp Aerospace en Premium Aerotec werken in Varel intensief samen. In principe is ThyssenKrupp Aerospace een just-in-time leverancier en nabewerker geworden van Premium Aerotec. Ruw onbewerkt materiaal komt binnen en wordt gedeeltelijk voorbewerkt, voordat het met heftrucks naar Premium Aerotec wordt getransporteerd. Maar de heftrucks gaan niet leeg terug. Ze nemen bewerkte onderdelen mee terug die door ThyssenKrupp Aerospace worden afgebraamd en verpakt voor verzending.
Titaniumverspaning is een specialisme van Premium Aerotec in Varel. Dit spant is gefreesd uit volmateriaal titanium (foto: Paul Quaedvlieg, voor meer foto’s zie onze fotoreportage)
Premium Aerotec kan zich dus maximaal concentreren op datgene waar het bedrijf goed in is, het bewerken van kleine onderdelen, het compleet-bewerken van grotere draaionderdelen en het maken van spantdelen in allerlei soorten en maten, met lengtes tot 22 meter. De nadruk ligt op het bewerken van aluminium, maar steeds meer het bewerken van titanium. Dat gaat zelfs zo ver dat Aerotec Premium zijn eigen gereedschappen voor de verspaning van titanium ontwikkeld en op maat laat maken. Er is veel kennis aanwezig op dat vlak.
Tot 97 procent verspanen
In Varel worden 1,7 miljoen onderdelen per jaar gemaakt, met 23.000 verschillende tekeningnummers. Per jaar wordt er 14.000 ton aan aluminium bewerkt, met een verspaningpercentage van gemiddeld 50 procent en bij grote delen zelfs tot 97 procent. We zagen een ruw deel titanium liggen met een waarde van 50.000 euro, waarvan later zo’n 95 procent in spanen veranderd. In totaal staan er in Varel zo’n 17 grote compleetbewerkingscentra met in totaal 44 spindels voor de bewerking van grote onderdelen, 30 vijfassige bewerkingscentra voor het frezen van kleinere delen en 15 negen-assige draai-freesmachines voor de roterende delen. Per dag worden er in Varel rond de 500 gereedschappen verbruikt.
Premium Aerotec is een samenvoeging van Airbus Duitsland en EADS Military Air Systems. De vestiging in Varel heeft een lange geschiedenis. In 1936 werd hier Motorenwerk Varel opgericht. Later ging het bedrijf verder onder de naam VFW (Vereinigte Flugtechnische Werke) en ontstond er een samenwerking met Fokker. In 1990 werd het Deutsche Airbus om tenslotte in 2001 gewoon onder de naam Airbus te opereren. In 1 januari 2009 ontstond Premium Aerotech. Naast de vestiging in Varel het het bedrijf nog fabrieken in Nordenham, Bremen, Augsburg in Duitsland en Brasov in Roemenië.