Nieuws
thyssenkrupp Materials magazijn
Directeur Steven Ruijters (rechts) en Marketing Manager Bob Adams in het nieuwe en op dat moment (juli 2016) nog niet volledig gevulde hoogbouw cassettemagazijn van thyssenkrupp Materials Nederland in Veghel (foto’s: Frank Senteur en thyssenkrupp Materials)

In Veghel heeft men de afgelopen maanden hard gewerkt om het nieuwe cassettemagazijn van thyssenkrupp Materials Nederland te installeren en te vullen met materiaal. Inmiddels liggen er in dit volautomatische magazijn, dat in totaal 2.650 cassettelocaties telt, zo’n 1.500 verschillende soorten en afmetingen materiaal opgeslagen. Door ‘de hoogte in te gaan’ is op 1.400 m2 maar liefst zo’n 15.000 m2 aan magazijnoppervlak gecreëerd.

Steven Ruijters, directeur vestiging Veghel en regiovestigingen en Marketing Manager Bob Adams, zijn trots op deze mijlpaal die een forse investering vergde. Dit vereist visie, maar ook lef, want de staalprijzen staan de laatste jaren immers onder druk als gevolg van een overcapaciteit bij de productiebedrijven, import van goedkoop staal uit China en tot slot een afgenomen vraag in bepaalde branches.

Sneller en flexibeler

“De reden dat we miljoenen hebben geïnvesteerd in het nieuwe cassettemagazijn is dat we continu zowel onze leveringssnelheid als onze flexibiliteit willen verbeteren,” zegt Ruijters. “Klanten willen kleinere hoeveelheden vaker geleverd krijgen. We merken dit aan een enorme toename van orders uit onze voorraden. Ook neemt de diversiteit van de bestellingen toe en daar heb je flexibele logistieke systemen voor nodig. Het feit dat er ook meer vraag is naar nieuwe, hoogwaardiger kwaliteiten betekent ook dat je een breder assortiment op voorraad moeten hebben. Maar hoe doe je dat als iedere vierkante meter al vol staat? De oplossing was dus: de hoogte in. Dan kom je uit bij een cassettesysteem dat je bovendien volautomatisch moet aansturen, want zoiets handmatig beheren is onmogelijk. We hebben in het nieuwe cassettemagazijn nu de beschikking over 2.650 cassettes met een draagvermogen van 3.500 kg elk. In totaal kan er dus 9.275 ton aan materiaal in het magazijn worden opgeslagen.

Industrie 4.0

“De stap die we met dit nieuwe magazijn hebben gezet op het gebied van logistieke automatisering en optimalisatie, sluit ook heel goed aan op het fenomeen Industrie 4.0,” vervolgt Adams. “Je ziet dat dit langzaam maar zeker meer gestalte krijgt in de markt. We gaan op den duur, als de klant dat wil, naar een koppeling van de ERP-systemen bij ál onze klanten met onze voorraadsystemen. Daarbij hebben we binnen het thyssenkrupp concern koppelingen met de magazijnen van andere vestigingen in Europa. Dit middels een SAP Warehousemanagement systeem. Als wij iets niet in voorraad zouden hebben kunnen we dus heel snel zien waar dit wel ligt en hoe snel we het product bij de klant kunnen krijgen.

Sneller orderpicken

Het nieuwe hoogbouwmagazijn, dat is gebouwd door Kasto, is een volledig gesloten systeem, waarbij in het midden een automatisch gestuurde portaalwagen over rails tussen de stellingen rijdt. Via een invoerstation worden de producten aangevoerd en door de portaalwagen in een ‘vrije cassettelocatie’ gelegd. Orderpicken kan op meerdere manieren, zoals de volgorde van picken op postcoderegio, op branche, op productgroep of op leverdatum. Hierdoor wordt dankzij de automatisering een snelheidswinst geboekt van 30% tot 40% in vergelijking met handmatig orderpicken.

Dit bericht is een samenvatting van een langer artikel. Abonnees kunnen dit artikel lezen in de online uitgave van Metaal Magazine nummer 7.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven