Nieuws

Soft skills medewerkers óók van belang

Dat medewerkers in metaalbedrijven technische skills moeten hebben, is algemeen bekend. Minder bekend is dat de soft skills van het personeel (werkhouding en gedrag) eveneens belangrijk zijn voor een bedrijf, stelt Kenteq. Het is de kunst om de juiste man of vrouw op de juiste plek te hebben en ook te houden.

Het bedrijf wordt er beter van als kansen ‘in het veld’ niet alleen door de ondernemer maar ook door medewerkers worden opgemerkt.

Bijvoorbeeld als monteurs door hun proactieve houding nieuwe klanten weten te overtuigen. Of dat – door een goed gesprek met een klant – een monteur met meerwerk weer terugkeert naar het bedrijf. Of gewoon omdat alles in een keer lukt, geeft Kenteq aan.

(Verborgen) talenten

Om erachter te komen wat nodig is binnen het bedrijf of wat al aanwezig is aan (verborgen) talenten en vaardigheden, zijn soft skill tests beschikbaar, meldt het kennisbedrijf uit Hilversum. Denk aan een persoonlijkheidstest, drijfverentest of een capaciteitentest.

Met dergelijke tests is precies vast te stellen welke medewerker geschikt en gemotiveerd is voor welke functie of rol. Ook wordt dan duidelijk wie zich gemakkelijk nieuwe kennis eigen maakt om te kunnen groeien in een functie.

Ambassadeurs

Na dit traject kan een gerichte training op individueel, afdelings- of organisatieniveau gevolgd worden.

Het resultaat is, volgens het bedrijf, dat monteurs en technische medewerkers betrokken ambassadeurs van het bedrijf worden en professioneel, adequaat en vriendelijk de contacten met klanten onderhouden.

Drukte? Slimmer werken

“Ondernemingen hebben het momenteel druk”, vertelt Wiet Nanninga, senior accountmanager van Kenteq. “Er is veel werk en er zijn weinig ‘handjes’. ‘Nee’ zeggen is moeilijk en klussen moeten af. Vaak is er geen tijd om na te denken over: hoe kan ik slimmer werken?”

Maar volgens hem is er juist nu behoefte aan beter werk afleveren bij de klant met een verbeterde communicatie en houding. Of zoals Nanninga zegt: “Leren denken met je handen!” Behalve dat het leidt tot meer motivatie en uitdagingen bij het personeel, wordt het bedrijf er zelf ook beter van.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven