Sirris meldt voor poedermetallurgie (PM) een revival, onder meer voor de productie van tandwielen. Veel kleine onderdelen in auto’s en handgereedschappen bevatten al tandwielen die via poedermetallurgische weg zijn vervaardigd. Sinterharden is een nieuwe ontwikkeling.
Bij poedermetallurgie worden de legeringselementen voor het onderdeel eerst als een fijn poeder samengebracht, gemengd en in vormen geperst onder hoge druk. In dit stadium spreekt men van een ‘groen mengsel’. Na verhitting tot onder de smelttemperatuur (het zogenaamde ‘sinteren’) ontstaat eenonderdeel van hogere sterkte, maar met een zekere porositeit.
Het testen van poedermetallurgische tandwielen bij Höganäs (foto: Höganäs)
Sinterharden
Een nieuwe ontwikkeling is het ‘sinterharden’ van hardbare PM-ijzermengsels, zoals Astaloy en Distaloy van Höganäs (zie ook de video hieronder) Bij het klassieke proces wordt eerst het sinteren uitgevoerd, waarna de stukken afgekoeld worden. Voor het harden moeten deze stukken terug opgewarmd worden, wat energetisch gezien niet optimaal is. Bij het sinterharden schrikt men direct na het sinteren af met behulp van een gas onder hoge druk. Lees hier ook meer over materiaalontwikkelingen.