Nieuws

‘Metaalbedrijf: Wat wordt je bestaansrecht?

Metaalondernemers in het mkb moeten strategisch gaan nadenken: Waar wil je als bedrijf in de toekomst staan en hoe ga je daar naartoe? Koninklijke Metaalunie wil hier met coaching een actieve rol bij spelen. Dat zegt Fried Kaanen, voorzitter Koninklijke Metaalunie, in een uitgebreid interview met Metaal Magazine.

“Vanuit macro-economisch perspectief zit de Nederlandse metaalsector in het meest welvarende deel van de westerse wereld”, vertelt hij. “Dat betekent dat er hoge lonen en hoge brutolonen zijn; kosten die in het uurtarief zitten.”

“Willen wij op de langere duur als sector overleven, dan moet je de concurrentiekracht uitnutten. Winnen op productiviteit. Dit doe je door slimmer te werken met slimmere apparatuur.”

‘Combinatie metaal en kunststof’

“Steeds meer metaalbedrijven kijken ook naar de combinatie metaal en kunststof”, vervolgt Kaanen. “Die materialen worden steeds meer geïntegreerd. Dit opent nieuwe mogelijkheden met machines die bewerkingen van diverse materialen kunnen uitvoeren.”

“Maar kijk ook naar draaifreesmachines die steeds complexer worden en waarmee in één opspanning een compleet product gemaakt kan worden. Als machineprestaties elkaar niet zoveel meer ontlopen, gaat het om het optimaliseren in het voor- en natraject.”

‘Winnen op productiviteit, door slimmer
te werken met slimmere apparatuur’

Daarvoor moet eerst het kennisniveau worden opgekrikt. “Nederland heeft binnen West-Europa een open blik en een goede neus om mogelijkheden te zien”, zegt Kaanen.

“Of het nu gaat om digitalisering, 3D-printen, robotiseren of artificial intelligence, het zijn thema’s die de Nederlander nieuwsgierig maken. De metaalondernemer bekijkt steeds wat hij er zelf mee kan.”

Voor die zoektochten zijn er diverse programma’s beschikbaar. “Teqnow van Koninklijke Metaalunie is een begeleidingsprogramma dat het voor mkb-bedrijven betaalbaar maakt om mee te doen, bijvoorbeeld met robotisering.”

‘Toenemende complexiteit
maakt dat je moet samenwerken’

De landelijke beleidsagenda Smart Industry heeft pilots, testomgevingen en ontdekkingsreizen waar bedrijven bij kunnen aanhaken. Namens het FME (grootmetaal) is Ineke Dezentjé Hamming-Bluemink voorzitter en boegbeeld van Smart Industry. “Ik ben gevraagd om namens de kleinere bedrijven in de stuurgroep te zitten. Hier kijken we wat het mkb concreet met bijvoorbeeld artificial intelligence kan.”

‘Eerste stap is lastig’

Het blijft namelijk voor ondernemers lastig om de eerste stap te zetten, stelt hij. “Daarom is het goed om eerst een selectie te maken, eventueel met hulp van bijvoorbeeld Teqnow. Wat gaat veranderen? Wat betekent dit voor mijn bedrijf? Welke stap is voor mijn bedrijf het slimst om te zetten? Wanneer stap ik in?”

Elk bedrijf is anders, met een eigen niche en klantenkring. Smart Industry staat nu in de volle breedte op de agenda. Maar de grote doorbraak moet nog komen, met de verknoping van de ICT.” Smart Industry is in zijn ogen dan ook geen keuze. “Je moet mee, anders ga je verliezen. Meedoen kan ook in de vorm van samenwerken in een pool waarin elkaars sterktes benut worden.”

‘Bedrijfscoaching kost een halve dag
per jaar, maar levert zóveel op’

Uitdagingen voor het MKB worden steeds meer multidisciplinair. Kaanen: Een toenemende complexiteit maakt dat je niet meer alles in eigen huis kunt doen. Dan moet je samenwerken en betrouwbare partners zoeken. Bij samenwerken wordt 1+1 dan niet 2, maar 3 of soms zelfs 4. Het geeft een extra component. Maar je moet wel zelf keuzes maken: Waar sta ik, waar wil ik de komende jaren staan en welke competenties zijn daarbij nodig?”

‘Specialist in deelgebied’

“Dan word je een specialist in een deelgebied die zelfs gevraagd wordt. Koplopers, als Boessenkool en Aebi Schmidt, zijn hier al volop mee bezig, middenmoters zien het nu en achterblijvers zullen hoe dan ook mee moeten. Kansen hangen af van de klant, maar ook van de klant van de klant. Dus wees toekomstgericht en kijk waar groeit te verwachten is.”

‘Kodak, Agfa en V&D speelden niet
snel genoeg in op marktveranderingen’

“Als metaalondernemer moet je strategisch nadenken: wat is nu je bestaansrecht. En wat wordt straks je bestaansrecht. Denk aan Kodak en Agfa maar ook aan V&D die niet snel genoeg inspeelden op marktveranderingen.

‘Helicopterview’

Kaanen stelt dat sommige ondernemers in een klein kringetje zitten. “Dan is er geen klankbord. Dit terwijl je steeds meer een helicopterview moet hebben. In het verleden was de accountant of de bank nog wel eens gesprekspartner, maar dat zijn toch partijen met een eigen belang. Vanuit Metaalunie kunnen wij strategisch en onafhankelijk begeleiden. Sinds kort bieden wij de ondernemer toegevoegde waarde met een nieuwe dienst: Bedrijfscoaching.”

“Wij verschaffen verdiepte, specifieke kennis van de sector vanuit een benchmarkmodel en begeleiding via een coach die het land ingaat. Zo wordt zichtbaar waar je staat ten opzichte van andere, vergelijkbare metaalbedrijven, waar je wil komen en vooral ook hóe je daar komt. Welke stappen zijn nodig en wanneer? Soms zet je een stapje terug om daarna extra bij te schakelen. Maar de ondernemer houdt steeds zelf de controle over het stuur; en het gaspedaal.”

‘Het wordt uiteindelijk een
soort APK voor het metaalbedrijf’

“Dit kost je uiteindelijk een halve dag per jaar, maar levert zóveel op. En het mooie is dat de geanonimiseerde gegevens van de deelnemers ook bruikbaar zijn om het model nog beter te maken. Het wordt uiteindelijk een soort APK voor het metaalbedrijf. Een momentopname, van waar je ten opzichte van de concurrentie staat en waar je naar toe wilt.”

Vakbladen en vakbeurzen

Hoe blijven metaalbedrijven op de hoogte van ontwikkelingen? “Allereerst natuurlijk via de vakbladen. En daarnaast via vakbeurzen. Ik raad dan ook zeker aan een bezoek aan de TechniShow en ESEF te brengen.”

“Maar ga als ondernemer niet alleen naar Utrecht, maar neem je personeel mee. En vergeet ook zeker de mensen niet die bij je in opleiding zijn. Juist door te kijken, te ervaren en te ontdekken worden ze enthousiast voor de sector.”

Voorzitter én metaalondernemer

Kaanen vertelt ook dat het belangrijk is dat hij behalve voorzitter van Koninklijke Metaalunie ook metaalondernemer van Bosch Scharnieren is. Bovendien gaat hij openhartig in op hoe hij nieuwe ontwikkelingen toepast binnen zijn eigen bedrijf.

Lees het hele interview in Metaal Magazine nummer 2. Deze komt op 13 maart uit.
– Nog geen abonnee?
– Informeer naar de advertentiemogelijkheden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven