Lijmen voor lichtgewicht verbinden • Metaal Magazine Ga naar hoofdinhoud

Lijmen voor lichtgewicht verbinden

Het verbinden met lijm heeft een aantal voordelen. Zo worden lichte trillingen gedempt en kunnen materialen die moeilijk of niet te lassen zijn alsnog met elkaar worden verbonden (foto: Fraunhofer LBF)

Nieuwe materialen maken auto’s en vliegtuigen lichter en dat geeft een tal van voordelen. Er is echter een probleem: veel van deze nieuwe materialen laten zich slecht of niet lassen. Een goede alternatieve verbindingsmethode is dan lijmen.

Hoog sterkte staal of koolstofvezelversterkte kunststoffen worden steeds vaker toegepast in de wereldwijde trend naar gewichtsreductie. Volgens een onderzoek van Fraunhofer LBF uit Darmstad (D) zijn lijmverbindingen net zo goed in staat om over de hele levensduur van een voorwerp een sterke verbinding te behouden. Lijmverbindingen hebben nog een ander voordeel. Ze zijn beter bestand tegen botsingen dan andere typen verbindingen en een lijmverbinding zorgt tevens voor een lichte trillingsdemping. Hierdoor verbeteren de NVH-eigenschappen. NVH staat voor Noise, Vibration, Harshness en dit geeft weer hoeveel ruis er ontstaat door vibraties in motorvoertuigen. “Een lijmlaag gedraagt zich als een klassieke demper waardoor het gebruik van trillingsdempend isolatiemateriaal verleden tijd is”, verteld Dr.-Ing. Halvar Schmidt.

Gelijktijdig hard en zacht

Sinds anderhalf jaar produceert Fraunhofer LBF een Dual-Cure-lijm. Bijzonder aan deze lijm is dat het in twee stappen uithard. Om het eerste uithardingsproces in gang te zetten is vocht, warmte, anaerobe omstandigheden of UV-licht nodig. Een andere activator initieert vervolgens de tweede stap. Dergelijke lijmen zijn al langer op de mark alleen hebben deze een zelfde elasticiteit en stijfheid bij elk punt. Met de Dual-Cure-lijm is het mogelijk om deze eigenschappen te reguleren en kan er plaatselijk een grotere stijfheid of een hogere elasticiteit gegenereerd worden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven