Nieuws
Het cilindrische deel van een schoepenwiel dat in 114 min opgegroeid is door middel van 'laser deposition welding' op een Lasertec 65 3D van DMG Mori van het materiaal X5CrNiMo 1810 (foto's: Reinold Tomberg)

Gebruikers van additive manufacturing lijken een voorliefde te hebben voor exotische materialen. Je zag onlangs op de EuroMold 2014 het gebruik van ‘moeilijke materialen’ als titanium-, chroomnikkel-, chroomcobalt- en andere hightech-legeringen. De verklaring hiervoor is eigenlijk eenvoudig. Vaak zijn dit metalen die moeilijk te verspanen zijn. Additive manufacturing (AM) biedt dan voordelen. DMG Mori presenteerde in Frankfurt een mooi voorbeeld.

Ook rechtvaardigt een hoge materiaalprijs de inzet van een dure AM-machine (want productiemachines voor additive manufacturing zijn zeker niet goedkoop). Verder biedt het gebruik van additive manufacturing nog een voordeel. Met name de aerospace-industrie verspaant veel materiaal, heel veel materiaal. Uitgaande van grote blokken wordt soms wel meer dan 90% van het uitgangsmateriaal verspaand.

 

De verschillende stappen bij het opgroeien van het schoepenwiel.  In totaal zit in dit deel 312 min laseroplas-werk en 240 minuten freeswerk. Vanwege de hoge materiaalprijs en de moeilijke verspaanbaarheid is additive manufacturing interessant als alternatief voor het frezen van volmateriaal
De verschillende stappen bij het opgroeien van het schoepenwiel. In totaal zit in dit deel 312 min laseroplas-werk en 240 minuten freeswerk. Vanwege de hoge materiaalprijs en de moeilijke verspaanbaarheid is additive manufacturing interessant als alternatief voor het frezen van volmateriaal

Bij titaniumlegeringen is dit verspanen bovendien een moeizame aangelegenheid. Van belang is ook dat je vanuit het oogpunt van duurzaamheid eigenlijk niet zoveel van je uitgangsmateriaal in de afvalbak wilt gooien. Additive manufacturing biedt dan een oplossing. Je bouwt de gewenste vorm op met een beperkte materiaaltoeslag. Vervolgens verspaan je het product tot de gewenste vorm en eindmaat. Je zag op de EuroMold 2014 dat verschillende exposanten additive manufacturing op deze manier inzetten.

De Lasertec 65 3D van DMG Mori zoals gepresenteerd op de EuroMold 2014, het is een hybride machine voor vijfassig frezen en laseroplassen
De Lasertec 65 3D van DMG Mori zoals gepresenteerd op de EuroMold 2014, het is een hybride machine voor vijfassig frezen en laseroplassen

Ook is het een probleem dat die grote hoeveelheid spanen verontreinigd is met kolelsmeervloeistoffen eigenlijk alleen maar inzetbaar zijn voor laagwaardige toepassingen. In dit verband wordt mede gelet op het hoge verspaningsvolume gesproken over ‘extreme downcycling’

Bekijk ook de video van de Lasertec 65 3D:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven