Nieuws
Tata Steel IJmuiden (archieffoto).
Tata Steel IJmuiden (archieffoto).

De fusie van de twee grote staalbedrijven, het Indiase Tata Steel en de Europese takken van het Duitse ThyssenKrupp, gaat niet door. De fusie is afgeblazen omdat de Europese Commissie bang is dat het gefuseerde bedrijf een te groot marktaandeel zou krijgen. De twee bedrijven zijn ‘diep teleurgesteld’, laat Tata Steel weten. Dat melden diverse media.

ThyssenKrupp-topman Guido Kerkhoff heeft te horen gekregen van Eurocommissaris van Mededinging Margrethe Vestager dat de Europese Commissie niet gaat instemmen met de fusie.

Concurrenten Tata Steel, het moederbedrijf van de voormalige Koninklijke Hoogovens in IJmuiden, en industrie- en staalconcern ThyssenKrupp maakten in juni vorig jaar bekend hun staalactiviteiten in Europa samen te willen voegen. Ze hadden nog goedkeuring van de Europese mededingingsautoriteit nodig.

Verkoop onderdelen

Een flink pakket aan voorwaarden van de Europese Commissie om de fusie toch te kunnen laten doorgaan, zoals de verkoop van een flink aantal onderdelen, gaat de twee bedrijven te ver. Hiermee zou de ‘economische logica’ van de fusie verdwijnen.

De bedrijven, die in combinatie de naam ThyssenKrupp Tata Steel zouden krijgen, hadden verwacht hiermee 0,5 miljard euro te besparen. Het fusiebedrijf zou ook de nummer twee op de Europese staalmarkt worden, na wereldleider ArcelorMittal.

Het Indiase Tata Steel, met een grote productielocatie in IJmuiden, en het Duitse ThyssenKrupp hadden de fusie eigenlijk al in juni vorig jaar beklonken, maar de plannen stuitten op verzet van de Europese Commissie die vond dat het fusiebedrijf te machtig werd. Om ervoor te zorgen dat er genoeg concurrentie op de staalmarkt blijft, moesten de bedrijven keuzen maken om bepaalde onderdelen af te stoten. Vorige maand bleek al dat die keuzes op fel verzet van het personeel kwamen te staan.

Concessies

De voorgestelde maatregelen om bedrijfsonderdelen af te stoten, gaan de Europese Commissie nog niet ver genoeg, schrijft ThyssenKrupp nu. Volgens het bedrijf hadden Tata en ThyssenKrupp aanzienlijke concessies gedaan, maar kon dat de zorgen van de Commissie niet wegnemen.

Nog meer onderdelen afstoten of afbouwen, daar hebben Tata Steel en ThyssenKrupp geen zin in, omdat daarmee de voordelen van een fusie helemaal teniet gedaan zouden worden. “Het schrappen van de fusie van de Europese staalactiviteiten van ThyssenKrupp en Tata Steel is teleurstellend, maar vormt geen gevaar voor de Nederlandse activiteiten van Tata Steel in IJmuiden”, zegt Frits van Wieringen, voorzitter van de ondernemingsraad van Tata Steel Nederland.

ThyssenKrupp wil als gevolg van de mislukte fusie de komende drie jaar 6000 banen schrappen. Daarbij worden gedwongen ontslagen niet uitgesloten. Bij het totale aantal te schrappen banen zijn ook de 2000 arbeidsplaatsen meegerekend die verloren zouden gaan bij het slagen van de fusie met Tata. In Duitsland verdwijnen circa 4000 banen, aldus ThyssenKrupp.

Uit de koersreacties blijkt dat aandeelhouders van de twee beoogde fusiepartners het nieuws heel anders beoordelen. De koers van Tata Steel op de Indiase beurs daalt fors met 6,6 procent. Het aandeel ThyssenKrupp stijgt juist 9 procent op de beurs in Frankfurt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven