Nieuws

‘Functioneringsgesprek helpt de organisatie’

Gesprekken over het functioneren, dragen bij aan het realiseren van de doelen van de afdeling of het bedrijf (foto: Metaal Magazine).

Functionerings- en beoordelingsgesprekken worden nogal eens als noodzakelijk kwaad gezien. Jammer, want het kan juist helpen, de eigen organisatie op een hoger plan te brengen. Bovendien: door te luisteren naar medewerkers worden zij extra gemotiveerd. Ronald Kranenburg, adviseur bij PKM, geeft in de nieuwe Metaal Magazine handige tips om er zo veel mogelijk uit te halen.

Allereerst legt Ronald Kranenburg het verschil tussen functionerings- en beoordelingsgesprekken uit. “Beoordelingsgesprekken zijn eenrichtingsgesprekken, van de leidinggevende richting werknemer. Een functioneringsgesprek is daarentegen een tweerichtingsgesprek waarbij het de bedoeling is dat de werknemer bij voorkeur het grootste deel van de tijd – ongeveer twee derde – aan het woord is.”

‘1x per jaar? Da’s erg weinig’

In de praktijk worden deze gesprekken in de metaalsector vaak gecombineerd. “Simpelweg omdat het management dit ziet als een tijdsbesparing. Doorgaans richten ze één keer per jaar dergelijke gesprekken met de werknemers in.” Kranenburg vindt dit erg weinig.

“Ik zou aanbevelen om 2 of 3 keer per jaar met elkaar in gesprek te gaan over het functioneren zonder dat hier een beoordeling aan vast hangt”, stelt Kranenburg van PKM, adviesbureau voor metaal- en technische bedrijven.

Niet te zwaar

Hij geeft in het artikel aan dat een functioneringsgesprek vaak een zware lading heeft. “Dat is juist niet de bedoeling. Het is weliswaar een belangrijk gesprek, maar het moet ‘normaal’ zijn om even de ontwikkelingen door te spreken. Ga er als leidinggevende daarom zelf niet zwaar mee om.”

Belicht ook niet alleen de negatieve zaken.” Dat zorgt voor een negatieve sfeer die vaak nog nazindert op de werkvloer. Het gaat er juist om, ook de positieve aspecten en mogelijke ontwikkelingen aan te geven.”

Doeners, geen praters

Hij vertelt verder dat werknemers in de metaal over het algemeen doeners zijn, en geen praters. Ook non-verbale communicatie kan tijdens zo’n gesprek een belangrijke rol spelen. Kranenburg raadt aan hier alert op te zijn.

De PKM-adviseur geeft in het artikel ook aan hoe je je als werkgever het beste kunt voorbereiden en welke onderwerpen het best behandeld kunnen worden. En omdat het een tweerichtingsgesprek is: vraag ook welke onderwerpen hij of zij aan bod wil laten komen.

‘Opslag vragen? Niet het moment’

Werknemers grijpen het functioneringsgesprek vaak ook aan om opslag te vragen. Kranenburg geeft aan dat dit niet de bedoeling is. “Dit past veel meer bij een beoordelingsmoment.”

“Brengt een werknemer dit onderwerp toch ter sprake, dan kun je uitleggen hoe de systematiek van het beloningssysteem werkt, waar de persoon zich op dat moment bevindt en wat hij of zij kan verwachten wanneer de werknemer in kwestie bij het beoordelingsmoment een goede beoordeling krijgt. Op die manier geef je aan dat je het onderwerp en de werknemer serieus neemt, zonder dat het functioneringsgesprek meteen beladen wordt.”

Concrete doelen

Het uiteindelijke doel van een functioneringsgesprek is dat je gezamenlijk tot een aantal afspraken of doelen komt.

Lees in Metaal Magazine nummer 7 (november 2019) welke afspraken het beste werken bij het realiseren van de doelen van de afdeling of het bedrijf.
Nog geen abonnee?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven