Nieuws

EHLA: nieuwe kansen voor corrosiewering

De testmachine die Hornet Laser Cladding voor het Fraunhofer ILT heeft gebouwd. Inmiddels heeft het Nederlandse bedrijf ook een 4-assige variant ontwikkeld. (foto: Fraunhofer ILT).

Ultra high speed lasercladding (EHLA) opent de weg naar heel nieuwe toepassingen. Bij het Nederlandse IHC Vremac Cylinders gaat het vooral om het aanbrengen van een corrosiebeschermende laag van Inconel 625, die ongevoelig is voor ondercorrosie. In de toekomst komen er ook hybride coatings. Dat meldt Metaal Magazine in het oktobernummer.

Extremes Hochgeschwindigkeits Laserauftragsschweißen, oftewel EHLA, is een variant op het gewone lasercladden. Het Fraunhofer ILT in Aken won er afgelopen voorjaar de Joseph-von Fraunhofer-Preis 2017 mee.

Oplassen/thermisch spuiten/lasercladden

Oplassen (TIG, MIG/MAG et cetera) heeft als nadeel dat er alleen dikke lagen (2 tot 3 mm) aangebracht kunnen worden. Omdat deze vaak naderhand weer deels mechanisch worden weggehaald, is er materiaalverspilling.

Het grootste nadeel van thermisch spuiten is dat er geen atomaire verbinding ontstaat met het substraat. Daardoor kan zich onder zo’n thermische spuitlaag corrosie vormen, die de laag uiteindelijk beschadigt en laat loskomen.

Bij lasercladden ontstaat een atomaire verbinding tussen substraat en toplaag, waardoor de beide materialen zich metallurgisch vermengen. Ondercorrosie kan hierdoor niet meer ontstaan. Het nadeel van lasercladden is echter dat het proces te traag verloopt om rendabel in te zetten bij de grote hydraulische componenten uit de offshore industrie.

Snelle variant

EHLA is een snelle variant van lasercladden. Hier worden snelheden gehaald tot 500 m/min in laagdiktes vanaf 25 µm; een factor 100 meer dan gemiddeld bij standaard lasercladden. Ook is het proces beter beheersbaar. De laagdikte kan nauwkeurig worden gestuurd.

In productie

Hornet Laser Cladding heeft voor het Fraunhofer ILT de eerste testmachine gebouwd. Daarna heeft het Nederlandse bedrijf nauw samengewerkt met het vertalen van de EHLA technologie naar een werkbare machine. De eerste versie is bij IHC Vremac Cylinders in Apeldoorn getest en wordt inmiddels in de productie gebruikt.

Lees over de voordelen en de verdere doorontwikkeling van EHLA voor corrossie- én slijtvaste lagen in Metaal Magazine nummer 6., die op 6 oktober is uitgekomen.
Nog geen abonnee?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven