In een nieuwe project onderzoeken vier bedrijven en het Laser Zentrum Hannover (LZH) een oplossing om composietversterkte kunststoffen met behulp van een laser in serieproductie te boren. De focus ligt op het ontwerpen van een efficiënt systeem dat gebruikt kan worden in de luchtvaartindustrie.
Composieten, zoals CFRP (carbon fiber reinforced plastics), zijn goed in te zetten voor lichtgewicht construeren en worden mede daarom nu al veel gebruikt in de luchtvaartindustrie. Deze materialen hebben bijzondere eigenschappen zoals een laag gewicht en een hoge stabiliteit. Het bewerken van composiet is vrij complex omdat verspanende gereedschappen snel kunnen slijten en voor kwaliteitsproblemen zorgen.
Laser alternatief voor hardmetaal
Met name voor de luchtvaartindustrie heeft het boren van CFRP een enorm marktpotentieel. Vliegtuigbouwers produceren alsmaar grotere hoeveelheden CFRP componenten met een groot aantal gaten voor klinknagel- en schroefverbindingen. Dit vereist betrouwbare, snelle en kostenefficiënte processen om de internationale concurrentie te weerstaan. In het project ‘Laser Beam Drilling of Composites for Applications in Aviation’ (LABOKOMP), richten de partners zich op de ontwikkeling van een nieuw systeem met in het hart een laserstraalbron met hoge puls. Om een proces te ontwikkelen doe voldoet aan de industriële behoeften, worden het systeem, de besturing en het controlesysteem op maat gemaakt. Alleen zo kan een nauwkeurige en dynamische serieproductie opgestart worden.
Geautomatiseerd klemsysteem
De bedrijven Invent, KMS Technology Center, Trumpf Laser en Premium Aerotec hebben samen een automatische klem- en positioneringssysteem ontwikkeld die is voorzien van een geïntegreerde vibratieherkenning en -demping. Daarnaast hebben de partners tevens een oplossing ontwikkeld voor de toe- en afvoer van procesgassen en het koelen van de werkstukken. Momenteel worden er onderzoeken en testen gedaan met als doel om de thermische stress in lasergeboorde CFRP componenten te minimaliseren. Naast de productie van kleine onderdelen in grote hoeveelheden, wordt ook onderzoek gedaan om deze techniek in de toekomst in grote structuren toe te passen.