Nieuws
Feinguss Blank gebruikt digitale tweelingen om de producten te optimaliseren zodat overbodig materiaal wordt weggehaald.

Additive manufacturing en digitalisering vormen de basis voor hybride lichtgewicht oplossingen. En dat wordt samen met producenten die digitaal aan elkaar en aan klanten gekoppeld zijn in netwerken een ‘hub voor megatrends’, verwacht Wolfgang Seeliger, directeur Leichtbau BW. De clusterorganisatie voor lichtgewicht systemen trok onlangs zo’n 300 deelnemers naar de Technology Day Hybrid Lightweighting.

Lichtere constructies engineeren en bouwen is al jaren een belangrijk thema in de industrie. Wolfgang Seeliger ziet een enorme kans omdat nu enkele zaken samen komen die het lichter bouwen van onderdelen in de kaart spelen. Additive manufacturing (3D printen) en digitalisering: dat zijn de twee zaken die het mogelijk maken om de volgende stappen te zetten. De digitalisering gaat een impuls geven.

De Schunk eGripp is het perfect voorbeeld van gewichtsbesparing dankzij 3D printen en optimalisering van de productie door de digitalisering.

eGrip van Schunk

Een voorbeeld van een product waarin additive manufacturing en digitalisering c.q. netwerken samenkomen, is volgens Leichtbau BW de eGrip van Schunk. De klant kan in een kwartier tijd op het speciale eGrip online platform precies de grijpervingers voor zijn robot samenstellen. Dat gebeurt met enkele muisklikken, zonder dat diepgaande nodig is. Het enige dat de gebruiker moet doen, is een STEP of STL file uploaden en een aantal parameters definiëren, zoals materiaal, lengte van de vingers etct. Omdat de website direct gekoppeld is aan 3D printbedrijven die de grijpers produceren, kan de gebruiker met één muisklik de productie van zijn grijpervingers in gang zetten.

Schunk brengt in de aluminium en RVS grijpervingers inwendig een rasterstructuur aan om gewicht te besparen. Dit kan alleen omdat het product geprint wordt op een 3D metaalprinter (SLM technologie).

De vingers kunnen zowel van Nylon 12 worden gemaakt alsook van aluminium of roestvaststaal. De nylon vingers zijn natuurlijk licht vanwege de gebruikte kunststof. Schunk gebruikt de 3D printtechnologie echter eveneens om het gewicht van de aluminium en RVS-grijpers te verminderen door in de vingers een rasterstructuur te printen. Dat kan alleen met 3D printtechnologie, omdat de rasterstructuur zo kan worden ontworpen dat de sterkte van het product gelijk blijft, terwijl het gewicht afneemt. Dit scheelt afhankelijk van de uitvoering 10 tot 50% gewicht. Schunk heeft met dit concept afgelopen voorjaar de Hermes Award 2017 op de Hannover Messe gewonnen. Het laat namelijk zien hoe je een volledige waardeketen kunt veranderen door digitalisering.

Bionische structuren en digitale tweeling

En dat is precies wat Wolfgang Seeligen bedoelt met de opmerking dat 3D printen en digitalisering lichtgewicht construeren in de kaart spelen. Tijdens de Technology Day Hybrid Lightweighting werden nog meer voorbeelden gepresenteerd. Steffen Hachtel van Hachtel Werkzeugbau onderstreepte het potentieel om gewicht te besparen door met industriële Computer Tomografie (CT) het AM proces te optimaliseren. Met een CT scan kan men op een non-destructieve wijze een inwendig beeld van een product maken.

Een andere toepassing van 3D printen in lichtgewicht constructies kwam van Cikoni composites innovation. Deze verwerker van composieten past het 3D printen van lokaal met koolstofvezel versterkte elementen toe in hybride constructies. De start-up optimaliseert constructies door veel met bionische designs te werken.

De uiteindelijk met 3D metaalprinten gemaakte producten.

Ook in de klassieke gieterijbranche is gewichtsbesparing mogelijk. Onlangs kreeg het Duitse Feinguss Blank de erkenning van het ThinKing label van Leichtbau BW. Dit label wordt elke maand toegekend aan een bedrijf dat een bijzondere oplossing heeft bedacht om gewicht te besparen. Feinguss Blank gebruikt hiervoor een digitale tweeling van het product, waarmee allerlei simulaties worden gedaan. Denk hierbij niet alleen aan FEM-analyses, maar ook topologie-optimalisatie om tot een gewichtsreductie te komen. 3D printen kan vervolgens een productietechniek zijn. Feinguss Blank benadrukt dat het vooral de digital twin van het product is die de engineers de kans geeft om te onderzoeken waar ze materiaal – en dus gewicht – kunnen besparen.

Leichtbau BW is een agentschap van het Duitse Bondsland Baden-Wuerttemberg waarbij meer dan 1550 bedrijven en 200 onderzoeksinstellingen zijn aangesloten. Het platform Leichtbau BW koppelt bedrijven en onderzoeksinstituten om innovatie op dit vlak te stimuleren en het neemt de promotie van de sector op zich. Dat pakken ze sinds enige tijd internationaal aan, want de 2017 editie van Technology Day Hybrid Lightweighting, alweer de 4e, vond voor het eerst in het Engels plaats, naast Duits. Dat trok zowel deelnemers uit de VS, Japan, China en een aantal Europese landen. De vraag naar gewichtsbesparing speelt immers wereldwijd.

De volgende Technology Day Hybrid Lightweighting vindt op 25 en 26 juni 2018 in Stuttgart plaats.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven