Aerodynamische trailer bespaart brandstof • Metaal Magazine Ga naar hoofdinhoud

Aerodynamische trailer bespaart brandstof

Een betere aerodynamische vorm van vrachtwagentrailers
door montage van sideskirts levert een brandstofbesparing en emissieverlaging
die kan oplopen tot wel 15%. Eerdere veelbelovende voorspellingen, gebaseerd op
wiskundige modellen en windtunneltesten door TU Delft, zijn tijdens
praktijktesten met een aangepaste trailer op de weg bevestigd.

De toepassing van aerodynamische gevormde sideskirts heeft een verwachte terugverdientijd van twee jaar. Bovendien zijn de sideskirts toepasbaar op ongeveer de helft van het huidige wagenpark doordat de skirts ook achteraf kunnen worden aangebracht.
 
Michel van Tooren van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft: “In 2005 zijn er in Nederland 10.000 nieuwe opleggers in gebruik genomen. Met een gemiddeld verbruik van 30 liter per 100 kilometer wordt er 750 miljoen liter diesel per jaar verbruikt in Nederland. We kunnen bij 50% van die opleggers vanaf 5% brandstof besparen. Dat betekent een reductie van 50 miljoen ton CO2-uitstoot per jaar in de sector wegtransport.”
 
Part
In Part (Platform for Aerodynamic Road Transport) werken de TU Delft, TNT, Scania Beers BV, FOCWA Carrosseriebouw, Ephicas, Kees Mulder Carrosserieën, Van Eck Carrosseriebouw, Syntens, Squarell Technology, Emons Group en NEA Transportonderzoek- en opleiding, samen. Het initiatief heeft als doelstelling aerodynamische aanpassingen aan trailers te ontwikkelen en te testen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven