Nieuws

91.000 kN perskracht in Volkswagen fabriek

Volkswagen Schuler
De Perslijn bij Volkswagen bestaat uit zes servopersen met een totale perskracht van 91.000 kN (foto: Volkswagen)

Volkswagen Bedrijfswagens in Hannover (D) heeft een grote servoperslijn van Schuler in gebruik. De lijn bestaat uit zes enkele persen en heeft een totale perskracht van 91.000 kN. Het geheel wordt aangedreven door vijftien torquemotoren met een koppel van 600.000 Nm. De montage van de complete installatie met een breedte van 24 m en een lengte van 94 m, met een totale massa van 3.300 ton en met in totaal 56 km aan kabels, werd in zes maanden geïnstalleerd.

Met 17 slagen per minuut ontstaan op de servoperslijn onder andere onderdelen voor de Volkswagen T6. Met vier onderdelen per slag levert het systeem een productiviteit van 68 onderdelen per minuut. De hoge productiviteit is het resultaat van een optimale interactie tussen de automatiseringscomponenten met de zes enkele persen die deel uitmaken van de lijn. De lijn start met twee robots die de lijn voorzien van plaatmateriaal. Een optische centreerinrichting positioneert met behulp van een camera het plaatmateriaal zodat deze nauwkeurig met behulp van de Crossbar Feeder in de eerste pers gelegd kan worden. Na de eerste vormbewerking wordt het onderdeel door een andere Crossbar Feeder uit de pers gehaald. Een fractie daarna wordt de volgende plaat geplaatst. De processen zijn zo afgestemd dat de Crossbar Feeders op enkele centimeters van elkaar bewegen. Zo verplaatsen de onderdelen zich binnen enkele seconden van de ene pers naar de opeenvolgende.

Energie efficientie

De Schuler lijn is niet alleen uitgerust met een pauze- en standbyfunctie, maar kan ook met een functie die de temperatuur van het koelwater kan regelen. Dit alles om het energieverbruik te verminderen. Daarnaast heeft Schuler een functie ingebracht waarmee energie terug te winnen is. Elke pers verplaatst bij de op en neergaande beweging een massa van 80 ton wat normaal gesproken erg veel energie vraagt. Met het systeem van Schuler wordt er bij de neergaande slag op het moment dat de pers afremt energie opgewekt. Deze remenergie wordt tijdelijk opgeslagen in een vliegwiel en vervolgens gebruikt bij de opgaande slag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven