Nieuws

117.000 bezoekers voor de EMO

DMG Mori in hal 2.

De EMO in Hannover heeft dit jaar zo’n 117.000 bezoekers uit 150 landen getrokken. Dat heeft de beursorganisatie bekendgemaakt. “Deze EMO Hannover 2019 bouwde voort op het succes van ons topjaar 2017, zegt Carl Martin Welcker, algemeen commissaris van de EMO.

“In de context van gematigde economische verwachtingen van de afgelopen maanden moet de lichte teruggang in bezoekersaantallen als een succes worden beschouwd”, stelt hij. Twee jaar geleden trok de EMO in Hannover 130.000 bezoekers en in 2013 143.000. 

Buitenlands bezoek

De vakbeurs is vooral verheugd over de verdere toename van het aantal buitenlandse bezoekers. De sfeer in de gangen was volgens Welcker positief en exposanten waren verrast door het hoge bezoekersaantal op hun stands.

Toch leken bedrijven met een sterke focus op de personenauto-industrie minder optimistisch, al werd er toch ook met succes onderhandeld over zakelijke deals met autofabrikanten.

De EMO is volgens Welcker “solide als een rots” gebleken en biedt in zijn ogen duidelijkheid over de verdere ontwikkeling van productietechnologie; zelfs in onzekere tijden.

Investeringsplannen

Het percentage executives onder de beursbezoekers lag met 58% ongeveer even hoog als 2 jaar geleden. Ongeveer de helft hiervan had investeringsplannen. Bij buitenlandse bezoekers lag dit met ruim 62% zelfs nog iets hoger .

Een kwart van de aanwezigen stelt daadwerkelijk bestellingen te hebben gedaan of is dit in de nabije toekomst van plan. Nog eens 20% zegt dit later te willen doen.

De voornaamste focus bij investeringen lag op uitbreiding of vervanging van flexibele productie, productiemachines, gereedschappen en automatisering.

Meer dan de helft van de bezoekers was afkomstig van buiten thuisland Duitsland. Dit aantal was ongeveer gelijkelijk verdeeld tussen andere Europese landen en daarbuiten.

Bezoekers uit Azië

Vanuit het buitenland was vooral een hoog percentage bezoekers (ongeveer een derde) afkomstig uit Azië. Het ging daarbij met name om China, gevolgd door Japan, Taiwan en India.

Dit hing mede samen met het grote aantal exposanten uit die landen. Andere landen met veel exposanten waren Italië, Polen, Zweden, Rusland en Turkije.

‘Toegevoegde waarde’

Het EMO-motto ‘Smart technologies driving tomorrow’s production!’ weerspiegelde volgens bezoekers nauwkeurig de belangrijkste onderwerpen waar de industrie op dit moment mee te maken heeft.

“Uit onze vele gesprekken met klanten tijdens deze EMO kwam naar voren dat een focus op de hele procesketen, inclusief digitale diensten, voor klanten relevante toegevoegde waarde creëert”, reageert Christian Thönes van DMG Mori.

Kreten als IoT-platformen, apps, digital twins, kunstmatige intelligentie (artificial intelligence/AI), machine learning, edge en cloud computing waren alomtegenwoordig op de beurs.

Dat maakte volgens de organisatie duidelijk hoeveel er veranderd is sinds twee jaar geleden. Vooral in hal 9 kwam de onderzoeks- en de praktijkkant samen.

Umati

Ook was er veel interesse in aanverwante zaken, zoals de startup area, maar ook in events en forums. Hier werd niet alleen gesproken over de genoemde onderwerpen maar ook over additive manufacturing, 5G én over OPC UA en umati.

De umati-showcase liet 110 machnies van 70 bedrijven/partners live draaien om de universele interactie tussen machines en IT-systemen te laten zien.

‘Probleemoplosser’

Welcker is blij om –tegen alle verwachtingen in- de EMO Hannover 2019 positief af te kunnen sluiten.

“Ondanks alle politieke onrust heeft deze beurs aangetoond dat de industrie actief de uitdagingen van de toekomst aanpakt en vastbesloten is een bijdrage te leveren als probleemoplosser”, besluit Welcker

De volgende EMO vindt plaats van 4-9 oktober 2021 in Milaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven