Nieuws

Wrijvingsroerlassen bij Mazak

Een kijkje in het verticale bewerkingscentrum dat Mazak in Hannover demonstreerde voor wrijvingsroerlassen. In het midden in de hoofdspil het stiftje dat roterend in de te verbinden plaatdelen gedrukt wordt (foto's: Reinold Tomberg)

Het verticale bewerkingscenrum 430 A dat Yamazaki Mazak tijdens de EuroBlech 2014 demonstreerde, was in eerste instantie een ‘vreemde’ machine op deze beurs. We kennen dit centrum als een verspanende machine, en de EuroBlech is immers plaat? Het bleek als snel dat Mazak die bewerkingscentrum nu grensverleggend inzet voor het verbinden van plaatdelen. Gedemonstreerd werd het wrijvingsroerlassen van plaatdelen.

Wrijvingsroerlassen (Reibruhrschweissen, Friction Stir Welding (FSW)) is een verbindingstechniek waarbij een roterende stift – in dit geval gemonteerd in de hoofdspil van het verticale bewerkingscentrum – door middel van weerstand (wrijving) de benodigde warmte opwekt voor het maken van een las.

Een FSW-las in een rib voor de vleugel van de A380. Yamazaki Mazakt werkt voor wrijvingsroerlassen samen met Airbus
Een FSW-las in een rib voor de vleugel van de A380. Yamazaki Mazakt werkt voor wrijvingsroerlassen samen met Airbus

 Lees hier meer over Friction Stir Welding in een Engelstalig persbericht van Yamazaki Mazak.

Model van een rompdeel van Airbus waarbij het wrijvingsroerlassen een alternatief is voor klinken
Model van een rompdeel van Airbus waarbij het wrijvingsroerlassen een alternatief is voor klinken
Een las in het aluminium van het rompdeel hierboven
Een las in het aluminium van het rompdeel hierboven
Een raampje voor een zakenvliegtuig door middel van FSW in de romp gelast
Een raampje voor een zakenvliegtuig door middel van FSW in de romp gelast 
Een gelaste rib voor een vliegtuigvleugel op de stand van Mazak in Hannover
Een gelaste rib voor een vliegtuigvleugel op de stand van Mazak in Hannover

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven