Nieuws

Vingerfrezen voor vliegtuigmotoren en framebouw

Sandvik Coromill Plura HFS
Sandvik Coromill Plura HFS

Om de resultaten bij het frezen van ISO S materialen te verbeteren, introduceert Sandvik Coromant, een serie vingerfrezen met specifieke geometrieën en hardmetaalsoorten. De CoroMill Plura HFS frezen (hoge voedings-zijvlakfrezen) voor ISO S zorgen voor betrouwbare en productieve resultaten op werkstukken van titaan- en nikkelgebaseerde legeringen, met voordelen voor toepassingen in zowel vliegtuigmotoren als in de framebouw.

Om in te spelen op de voorspelde groei in de lucht- en ruimtevaart voor de komende jaren, bestaat de CoroMill Plura HFS-serie uit twee vingerfreesfamilies die zijn geoptimaliseerd voor titaanlegeringen en een voor nikkellegeringen. Omdat spaanverwijdering en hitte specifieke uitdagingen zijn bij de bewerking van titaan, heeft Sandvik Coromant een massieve versie ontwikkeld voor normale spaanverwijderingscondities en een andere met inwendige koeling en een nieuwe koelingsversterker voor optimale spaan- en temperatuurbeheersing.

Zes spaangroeven

De vingerfrezen voor titaan zijn beschikbaar in hardmetaalsoort GC1745. Deze is gebaseerd op een taaie, fijnkorrelige (sub-micron), gecementeerd carbidesubstraat met scherpe, gecontroleerde snijkanten voor zeer zware freesbewerkingen. Bovendien zorgt een nieuwe meerlaagse siliciumhoudende coating voor een goede slijtvastheid en een geringe warmtegeleiding. De geometrie van de frezen is gebaseerd op een concept met zes spaangroeven zonder centrale snede en een ongelijke vertanding. Bovendien zijn de kernafmetingen geoptimaliseerd voor een grotere stijfheid in titaanlegeringen, terwijl de hoekradius, de spaanhoek en de vrijloop alle specifiek zijn ontworpen voor het bewerken van deze uitdagende materialen.

Standtijd verlengen

Voor nikkellegeringen wordt hardmetaalsoort GC1710 gebruikt, ook met scherpe en gecontroleerde snijkanten. Een hard, slijtvast fijnkorrelig basismateriaal, dat is geoptimaliseerd om tegen hoge werklasten bestand is voor de bewerking van harde, zeer klevende, werkverhardende materialen zoals verouderd Inconel 718. Hier zorgt een nieuwe coating, geproduceerd met HIPIMS-technologie (hoge-energie impuls magnetron verstuiving) ook voor adhesie om de vorming van snijkantsopbouw tegen te gaan en de standtijd te verlengen.

Praktijktest

Om de potentiële voordelen aan te tonen is er een praktijktest gehouden bij een klant met een behuizing voor een lagedrukturbine uit een verouderde nikkellegering Waspaloy 420 nikkellegering. Gebruikt werd een horizontaal bewerkingscentrum, waarbij de axiale snedediepte werd vergroot en de radiale snedediepte verkleind (grote radiale krachten veroorzaken immers vaak afbuigingsproblemen). Vergeleken werd een 12 mm diameter CoroMill Plura HFS vingerfrees tegenover een frees van een concurrent met dezelfde grootte. De Plura HFS vingerfrees had een substantieel groter verspaningsvolume, wat een 198% productiviteitstoename opleverde.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven