Trumpf, een van de pioniers op het gebied van 3D-metaalprinten, stapt voor de tweede keer uit deze activiteiten. Het bedrijf heeft besloten om zich op de kernactiviteiten te concentreren. De specialist in lasertechnologie verkoopt het bedrijfsonderdeel 3D-metaalprinten aan investeringsfonds LEO III Fund (Lenbach Equity Opportunities III) dat wordt beheerd door de Duitse Dubag Group.
Met de overname wil de Dubag Group een toonaangevende leverancier van 3D-metaalprintoplossingen worden. Het gaat om de ontwikkeling, productie, verkoop en implementatie van industriële AM-systemen. Dat melden diverse media.
De verkoop omvat de Laser Metal Fusion (LMF) en Powder Bed Fusion (PBF/LPBF)-technologieën. De AM-activiteiten zitten op de locaties in het Italiaanse Schio, het Duitse Ditzingen en het Amerikaanse Plymouth.
In- en uitgestapt en weer opnieuw ingestapt
Eind jaren negentig stapte Trumpf voor het eerst in de AM-markt met een 3D-printmachine van Fockele & Schwarze die daarvoor nauw samenwerkte met Fraunhofer ILT, meldt 3D Print magazine.
In 2002 stopte Trumpf de productie van de metaalprinter tijdelijk omdat de markt er nog niet was. Het bedrijf stapte rond 2014 opnieuw in AM door een joint venture aan te gaan met het Italiaanse Sisma, ontwikkelaar van het LMF-proces.
De laserspecialist richtte vervolgens een eigen bedrijf op en splitste zich af van Sisma. Toch bleef de samenwerking bestaan. De oorspronkelijke vestiging van Sisma in Schio wordt nu het hoofdkantoor van het nieuwe bedrijf.
Opschalen of heroriënteren
Ondanks de aanwezigheid van zowel PBF- als DED-systemen in het portfolio, is Trumpf nooit uitgegroeid tot een van de marktleidende AM-bedrijven. Het bedrijf heeft de AM-activiteiten consequent te weinig ondersteund met productieve marketing, stellen deskundigen.
Dat zorgde voor slechts een beperkte interesse in AM als inkomstenbron, zelfs na het aanvankelijke enthousiasme in de beginperiode.
Nu de concurrentie flink toeneemt, moest Trumpf kiezen tussen het aanzienlijk opschalen van de investeringen of het heroriënteren op de kernactiviteiten. Het technologiebedrijf koos voor het laatste.
Aantal orders sterk gedaald
Andere reden voor het afstoten van de activiteiten is de ingestorte markt voor bewerkingsmachines en industriële lasertechnologie wereldwijd.
Het aantal orders in deze afzetmarkten daalde sterk. Niet voor niets heeft Trumpf enkele maanden geleden aangekondigd om 1.000 banen te schrappen.
Najaar 2024 geloofde Trumpf nog sterk in AM en legde bijvoorbeeld op Formnext de nadruk op systemen voor afnemers in de semicon.
Groeipotentieel met nieuwe naam/merkidentiteit
“Met Dubag hebben we een partner gevonden die ons kan helpen ons product- en adviesaanbod te focussen, groeipotentieel te ontsluiten en het bedrijf naar een duurzame toekomst te leiden.” Dat zegt Matthias Himmelsbach, managing director Additive Manufacturing bij Trumpf.
Door interne structuren en processen binnen de AM-activiteiten te vereenvoudigen, verwacht het nieuwe bedrijf sneller en effectiever te kunnen reageren op de wereldwijde klantbehoeften.
Op termijn nieuwe bedrijfsnaam
De AM-activiteiten onder nieuwe eigenaar gaan dus opereren vanuit Schio. De merken Trumpf en TruPrint blijven gedurende een overgangsfase in gebruik.
Een nieuwe bedrijfsnaam en een onafhankelijke merkidentiteit zullen na het afronden van de overname, geleidelijk worden geïntroduceerd.
Het nieuwe bedrijf richt zich op OEMs en toeleveranciers in belangrijke sectoren, als de lucht- en ruimtevaart, medische technologie, tandheelkunde en de industrie in zijn geheel.
Het doorgaan van de transactie is nog afhankelijk van goedkeuring door de bevoegde autoriteiten en het uitvoeren van alle contractueel overeengekomen voorwaarden.