Op uitnodiging van importeur Esmeijer bezocht Metaal
Magazine medio januari machinebouwer Alzmetall. Al een aantal jaren is de
portaalmachine GS 1000 hét paradepaardje van deze Duitse
machinefabriek.
Verkoopdirecteur Hans Jürgen Gizler van Alzmetall, gevestigd in Altenmarkt an der Alz (D), benadrukt dat een maximale ijlgang van 60 m/min, een maximale versnelling van 17 m/s2 en de maximale rotatiesnelheden van de A- en C-as van respectievelijk 20 min-1 en 37 min-1 van de verticale gantry-machine GS 1000 op zich hoog zijn, maar niets zeggen over het statische en dynamische gedrag van deze compacte machine.
Microvervorming
”Als je van de GS 1000, onze grootste vijfasser, de Z-as de maximale uitlading geeft van 600 mm en je belast vervolgens de spilneus met een radiale kracht van 50 N, dan zie je bij onze machine een vervorming van maar één micrometer. Ga dat maar eens nameten bij andere machines”.

De opbouw van de GS 1000 van Alzmetall. Kenmerkend is de brugconstructie met de vier geleidingen die binnen de wangen van het portaal liggen: dit geeft een grote stijfheid (foto’s: Alzmetall)
Het goede dynamische gedrag van de GS 1000 illustreert Gizler met de resultaten van de zogeheten ‘Kreisformtest’ met het ‘Kreuzgittermessgerät’. Maak je met de GS 1000 met de X- en Y-as met een snelheid 10 m/min een cirkel van 100 mm dan is de afwijking 0,006 mm.
Gietijzeren componenten
Esmeijer uit Rotterdam vertegenwoordigt Alzmetall nu één jaar op de Nederlandse markt. Alfred van Meegen, verkoopadviseur bij Esmeijer, en Hans Jürgen Gizler van Alzmetall leggen uit dat de GS-machines bovengenoemde prestaties onder andere kunnen halen omdat consequent gekozen is voor gietijzer voor alle componenten van het machineframe.

De ‘box in box’-constructie van de GS 1000. De spilkast zit opgesloten in een brug met twee liggers. Alle assen hebben vier geleidingen. De X- en Y-as hebben dubbele kogelomloopspillen
Opvallend aan de GS 1000 is het binnenliggende portaal. De brug van de machine ligt dus tussen de beide wangen in. Ook heeft Alzmetall voor de geleiding van de X-, Y- en Z-as voor elke as gekozen voor vier rollengeleidingen. Dat betekent dus acht geleidingsschoenen voor elke lineaire machinebeweging.
De X- en Y-as zijn bovendien voorzien van dubbele kogelomloopspillen. Samen met de ‘box in box’-constructie voor de brug resulteert dit in een stijve, symmetrische constructie met gesloten krachtlussen.