Nieuws

Reiden heeft synchrone spilaandrijving

Het nieuwe RX18 bewerkingscentrum dat het Zwitsere Reiden op de EMO in Hannover presenteerde, is een machine met diverse kenmerken voor een stabiel en nauwkeurig bewerkingsproces. Zo hebben de Y- en Z-as een dubbele spilaandrijving (synchroon), zijn er speciale rollengeleidingen gemonteerd en is de machine opgebouwd uit een constructie van Hydropol.

De RX18 van het Zwitserse Reiden heeft een maximaal werkbereik van 2200 mm bij 1800 mm bij 1610 mm (X,Y,Z) en een geïntegreerde C-as met een diameter van 1800 mm welke tevens voor verticaal draaien kan worden toegepast. De machine is opgebouwd uit een constructie van Hydropol, bestaande uit polymeerbeton in combinatie met staal, voor een zeer hoge stabiliteit. De assen worden rechtstreeks aangedreven met watergekoelde motoren. De Y- en Z-as hebben een dubbele spilaandrijving (synchroon). Alle geleidingen zijn uitgevoerd met fors bemeten rollengeleidingen met elk vier schoenen.

 

Reiden RX18 op EMO 2011

Bij verticaal draaien heeft de tafel van de RX18 een maximaal koppel van 5400 Nm en een toerental tot 250 toeren (foto’s: Reinold Tomberg)

 

Aan beide zijden van de Z-as bevindt zich een hydraulische gewichtscompensatie. De schuin gemonteerde Trigonaalfreeskop kan hoeken bewerken van -15° tot +105°. Bij bewerkingen met deze kop in horizontale positie worden de X- en Y-as continu in dezelfde richting belast: wisselende belasting wordt dus tot een minimum gereduceerd. Tevens hoeven met behulp van deze kop werkstukken niet meer horizontaal opgespannen te worden. De hoofdaandrijving van de freeskop heeft een vermogen van maximaal 73 kW bij 15000 toeren. Het maximum aantal gereedschapposities bedraagt optioneel 400.

Reiden wordt in Nederland vertegenwoordigd door Promas in Maasbree.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven