Nieuws

Machinebouwers zijn nog maar weinig bezig met nieuwe verdienmodellen, waarbij bezit verschuift naar gebruik. Denk hierbij aan het beschikbaar stellen van machines aan klanten as-a-service op basis van pay-per-use. Het overgrote deel kiest nog voor traditionele verkoop (90%) of leasing (17%).

Dat stelt Siemens PLM Software naar aanleiding van het eigen onderzoek naar mogelijkheden in de smart machine-industrie. 

De machinebouwers richten zich vooral op productinnovatie (47%) en kostenverlaging (41%). Digitale transformatie en business innovatie scoren juist relatief laag (respectievelijk 17% en 11%). Daardoor is het lastig om de doelstellingen als productinnovatie en kostenverlaging te behalen.

Siemens PLM Software heeft een benchmark uitgevoerd onder een groot aantal machinebouwers die vanuit Nederland opereren. 589 medewerkers van machinebouwbedrijven zijn ondervraagd (waarvan 54% managementniveau en 34% directieniveau).

Modularisatie

De grootste operationele uitdaging in relatie tot de directiedoelen zijn het leveren op klantspecificatie middels modularisatie (noemt 47%). Ook het verbeteren van de multidisciplinaire samenwerking (45%) en de versnelling van productieprocessen (41%) vormen een uitdaging.

Om de time-to-market verder te verkorten is een versnelling nodig bij het leveren van onderdelen. Toch heeft de helft van de bedrijven nog geen strategie voor achterwaartse ketenintegratie.

Digitale transformatie

De opkomst van robotica (43%) en smart sensors (40%) heeft de grootste invloed op de bedrijfsvoering, vinden de respondenten. Ook de opkomst van Internet of Things en smart devices worden vaak genoemd in het onderzoek. Probleem daarbij is dat klanten meestal geen data over machines online willen delen, onder meer uit beveiligingsoverwegingen.

Machinebouwers richten zich vooral op traditionele automatiseringsgebieden als CAD/CAM en minder op geavanceerde innovaties. De grootste winst in het bouwproces is te boeken op het gebied van productie engineering (47%) en productieplanning (42%).

Ontwrichting in de markt

“Innovatie met een sterke inzet op technologie brengt vraag en aanbod sneller en transparanter bij elkaar. Dat ontwricht veel markten. Denk aan Uber, Spotify, Netflix en AirBnB.”, stelt het onderzoek.

Momenteel ziet 44 procent van de machinebouwers geen ontwrichtingen in de markt, maar opvallend is dat een kwart hierover geen uitspraak kan doen. Deze groep wordt straks mogelijk overvallen door de ontwikkelingen, aldus Siemens PLM Software.

Benodigde expertise

Machines worden steeds vaker voorzien van innovatieve digitale toepassingen. Niet alle machinebouwers beseffen welke gevolgen dat heeft voor de benodigde expertise in de komende jaren.

De ondervraagden verwachten slechts 1% stijging in de behoefte aan software- en data-engineers. Ook geeft 16% van de respondenten aan helemaal niet te weten wat de consequenties zullen zijn.

Lange weg te gaan

 “De meeste machinebouwers hebben nog stappen te maken”, reageert Patrick Fokke, industry sales director Benelux bij Siemens Industry Software. “Ze hebben nog een lange weg te gaan in de digitale transitie naar een Smart Industry.”

Echte koplopers zijn in zijn ogen horizontaal georganiseerd in multidisciplinaire teams, in plaats van in gescheiden afdelingen. “Ze beschikken over een geïntegreerd IT-landschap waardoor iedereen beschikt over alle informatie. En ze richten zich meer op assemblage dan op productie, onder meer door achterwaartse ketenintegratie.”

Vraag het rapport Smart machine industry aan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven