Nieuws
Wielophanging, gemaakt van SiboDur (foto GF Automotive).

Met silicium verstevigde gietijzersoorten hebben weliswaar een hogere rekgrens en hogere breukrek, maar zijn ook breukgevoeliger bij schokbelasting. Het Zwitserse bedrijf Georg Fischer (GF) brengt een nieuwe gietijzervariant, SiboDur-500, op de markt, die de versteviging van de hoog-silicium gietijzersoorten combineert met een verbeterde weerstand tegen schokken.

Dat meldt de Belgische organisatie Sirris. Silicium-verstevigde nodulaire gietijzersoorten, die in 2011 in de nieuwe Europese norm werden opgenomen, zijn de laatste jaren behoorlijk populair geworden. Met name EN-GJS-500-14 is voor veel constructeurs een ideaal vervangend materiaal gebleken voor het klassieke nodulaire gietijzer klasse EN-GJS-500-7, stelt Sirris.

Dit vooral omdat het betere mechanische eigenschappen (een hogere rekgrens en hogere breukrek) heeft en veel beter bewerkbaar is, door de uniforme ferritische matrixstructuur. Bij dit alternatief stijgt de rekgrens namelijk van 320 tot 400 MPa en de verlenging verdubbelt van 7 tot 14% bij het inzetten van de nieuwe nuance.

Het blijkt inderdaad dat dit Si-gelegeerd gietijzer zich beter gedraagt bij statische en dynamische belastingen, meldt Sirris. Toch werden in de praktijk regelmatig breukgevallen vastgesteld, die te wijten waren aan schokbelastingen. Door het hogere siliciumgehalte gedraagt het materiaal zich namelijk brosser bij impactbelastingen.

Weerstand tegen impact

SiboDur-500 van GF Casting Solutions weet dit te ondervangen omdat dit nieuwe materiaal verstevigd is door de vorming van perliet in de matrix. Zo ontstaat een treksterkte van 500 tot 550 MPa, een rekgrens van 330 tot 360 MPa, een verlenging van 11 tot 15% en een hardheid van 170 tot 220 HBW.

Deze eigenschappen benaderen de eigenschappen van het silicium-verstevigd gietijzer, maar laten een duidelijke verbetering zien van de weerstand tegen impact, zowel bij kamertemperatuur als bij verlaagde temperatuur.

Het materiaal is licht en sterk en daardoor geschikt voor toepassingen in onder meer de automotive industrie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven