Na het succes van de vorig jaar april gelanceerde ‘Metaaltechnologie maakt je wereld’ wordt deze landelijke campagne nu uitgebreid met een nieuw onderdeel: arbeidsmarktcommunicatie gericht op jongeren. Hiermee wil Koninklijke Metaalunie leerlingen in het voortgezet onderwijs en studenten in het beroepsonderwijs laten zien dat een loopbaan in de metaaltechnologie aantrekkelijk en volop kansen biedt.
Die extra focus op jongeren is hard nodig, stelt Maud Lakerveld, marketingcommunicatieadviseur bij Metaalunie. “Uit recent onderzoek blijkt dat slechts 11% van de jongeren tussen de 14 en 22 jaar bekend is met de metaaltechnologiesector.”
“Tegelijkertijd denkt 63% wel dat er veel werk is in de sector en denkt een vergelijkbare groep (62%) dit in de toekomst zo zal blijven”, legt ze uit. “Bovendien staat 27% van de jongeren open voor een loopbaan in de metaaltechnologie.”
“Dat laat zien dat de potentie groot is, maar ook dat er nog veel te winnen valt aan bekendheid en beeldvorming”, aldus Lakerveld
De volgende fase van de campagne richt zich dan ook op jongeren tussen 14 en 22 jaar. Er wordt hierbij gebruikgemaakt van populaire online platforms als TikTok, Snapchat, YouTube en Instagram.
Korte filmpjes over werken in de sector
Via korte filmpjes krijgen jongeren een realistisch beeld van werken in de sector en van de mensen die er dagelijks het verschil maken.
De vertrouwde pay-off ‘Metaaltechnologie maakt je wereld’ blijft gehandhaafd, om herkenning en continuïteit te waarborgen.
Alleen ligt in dit nieuwe campagne-onderdeel de nadruk niet op producten, maar op mensen. Samenwerken, trots en vakmanschap vormen de rode draad.
Jong of oud, praktisch of theoretisch opgeleid, man of vrouw – iedereen draagt bij aan iets waar trots uit spreekt, maakt dit onderdeel aanschouwelijk.
Van ‘zien’ naar ‘denken’
De eerdere zichtbaarheidscampagne liet Nederland ‘zien’ hoe belangrijk de sector is. Het doel van de nieuwe arbeidsmarktcommunicatie is jongeren te laten ‘denken’ over een toekomst in de metaaltechnologie.
De stap naar ‘doen’, het daadwerkelijk kiezen voor een opleiding of baan in de sector, wordt ondersteund door bedrijven en opleidingsinstellingen.
Wie via de filmpjes doorklikt, komt terecht op metaaltechnologie.nl, met informatie over werken en leren in de sector, en een overzicht van regionale voorlichtingsactiviteiten.
8 video’s
Voor deze campagne zijn in totaal 8 video’s geproduceerd. 4 korte, snelle filmpjes creëren bewustwording door te laten zien wat er allemaal gemaakt wordt in de metaaltechnologie – mét de teams die dat mogelijk maken. Daarnaast volgen 4 day in the life-video’s jonge medewerkers tijdens hun werkdag.
De opnames hebben plaatsgevonden bij verschillende bedrijven in de sector, met echte medewerkers in de hoofdrol.
Metaalbedrijven, scholen kunnen aanhaken
Om jongeren daadwerkelijk over de streep te trekken, organiseren bedrijven en scholen in het hele land open dagen, gastlessen, techniekbeurzen en bedrijfsbezoeken.
Op metaaltechnologie.nl is te vinden hoe bedrijven en onderwijsinstellingen kunnen deelnemen aan deze activiteiten en hoe zij ondersteuning kunnen krijgen bij communicatie en promotie.
Daarnaast kunnen bedrijven en organisaties gebruikmaken van een promotiebudget van OOM, bedoeld om initiatieven te ondersteunen die bijdragen aan een grotere instroom in de sector.
Bekijk meer voorbeelden van de korte filmpjes op het YouTube-kanaal van Metaalunie.