Ga naar hoofdinhoud

Mapal bundelt knowhow voor vliegtuigassemblage

Dr. Piotr Tyczynski (links) en Christophe Potier hebben de processen op het gebied van vliegtuigassemblage geherstructureerd en geconcentreerd met de oprichting van de GOA in Frankrijk (foto: Mapal)

De Mapal Group bundelt haar wereldwijde activiteiten op het gebied van vliegtuigassemblage in de afdeling “Global Organisation for Assembly” (GOA). Deze nieuw opgerichte GOA is gevestigd in het Franse Vigneux-de-Bretagne aan de rand van Nantes. Dit is een van de 4 vestigingen van Mapal in Frankrijk. Het competentiecentrum heeft tal van productie- en testmogelijkheden. Het is het eerste competentiecentrum van Mapal buiten Duitsland.

In Vigneux-de-Bretagne werkt een team van 12 gekwalificeerde medewerkers die sinds januari 2024 vast lid zijn van de GOA. Voor eventuele ondersteuning kunnen ze terugvallen op de complete organisatie van Mapal Frankrijk, met in totaal 120 medewerkers, stelt het bedrijf.

De stap weerspiegelt het grote belang dat Mapal hecht aan de eindassemblagesector in de luchtvaart en de speciale vereisten die het bedrijf hierin heeft.

Dicht bij strategische klanten

“Het is erg belangrijk voor de ontwikkeling van de Mapal Group om onze expertise dicht bij onze strategische klanten te bundelen”, legt Christophe Potier, CEO van Mapal Frankrijk, uit.

Hij heeft zelf een belangrijke rol gespeeld in het succes van het bedrijf in de eindassemblagesector. Tijdens de financiële crisis van 2009 ging hij op zoek naar nieuwe markten en kreeg hij de kans om de vereisten voor vliegtuigassemblage bij Airbus te leren kennen.

Na een bezoek aan de locatie kwam hij tot de conclusie dat er weliswaar een groot potentieel was, maar dat Mapal er nog niet de juiste producten voor had. Binnen een maand werden aangepaste tools ontwikkeld en met succes getest op locatie, waarmee Mapal direct aan de slag ging.

Toen het bedrijf ook nog een kleine Franse gereedschapsfabrikant overnam werd Mapal ook een strategische leverancier.

Miljoen gaten boren

Om de onderdelen van een vliegtuig in elkaar te zetten, moeten ongeveer een miljoen gaten worden geboord.

De uitdaging is dat de onderdelen zijn opgebouwd uit lagen van verschillende materialen zoals titanium, aluminium en CFRP in verschillende combinaties. Daardoor is er geen standaardprogramma voor het bewerken van klinknagelboringen.

Mapal levert hiervoor hoofdzakelijk volhardmetalen gereedschappen: getrapte boren met scherpe snijkanten en meerbladige reamers die geboorde gaten vormen en vergroten. Veel belang wordt gehecht aan geschikte coatings, die Mapal voortdurend verder ontwikkelt.

Het bedrijf geeft aan zeer succesvol te zijn met zijn montagegereedschapstechnologieën. Mapal heeft inmiddels een groot aantal klanten in de luchtvaartindustrie.

Snel reageren mogelijk

De nieuwe structuur is sterk afgestemd op de eisen van de sector.

“We moeten heel snel kunnen reageren. Dit was tot nu toe een grote uitdaging voor Mapal en de reden om de organisatie aan te passen “, legt Piotr Tyczynski, wereldwijd hoofd van het segment Management Aerospace bij Mapal, uit.

Behalve het hebben van de juiste oplossingen is een goed, onderling nauw verbonden team net zo belangrijk om de gereedschappen snel bij de klanten te krijgen en hen te ondersteunen bij het gebruik ervan, stelt hij.

Voor de nieuwe organisatie worden de vereiste capaciteiten in Frankrijk geconcentreerd en uitgebreid.

Ook voor testen gereedschappen

De GOA fungeert niet alleen als verkooporganisatie die wereldwijd alle offerteverwerking voor de eindassemblagedivisie centraal afhandelt. In Vigneux-de-Bretagne is ook een ontwikkelingsafdeling opgezet voor het testen van op maat gemaakte gereedschappen.

Daar worden alle parameters gemeten. Bovendien kunnen ze er de gereedschappen aanpassen aan de individuele bewerkingsomstandigheden van de klant.

Dit is belangrijk omdat de vele gaten in de vliegtuigen worden geboord met halfautomatische of handmatige machines.

Gereedschap direct aan te passen

De productie is slechts een paar meter verwijderd van de ontwikkelingsafdeling. Als er aanpassingen aan een gereedschap moeten worden gedaan, is dit binnen een paar minuten gebeurd en kunnen de tests doorgaan. Dat maakt dat oplossingen dus in zeer korte tijd kunnen worden ontwikkeld.

Daarnaast produceert de productie-eenheid van de GOA ook de eerste gereedschapsseries. Daarna standaardiseert het team de productie. Zo kunnen de gereedschappen gegarandeerd ook gereproduceerd worden in het Centre of Competence Altenstadt, in Toulouse en in alle productielocaties van Mapal.

Uitwisseling ervaringen en bevindingen

Ervaringen en bevindingen uit Frankrijk worden via de GOA gedeeld met andere vestigingen van de Mapal-groep. Verder stelt Mapal in elk land een procesdeskundige aan, juist omdat klantondersteuning op het gebied van assemblage ter plaatse zo belangrijk is.

Deze experts bestaan al in de belangrijkste focusmarkten en vormen samen een netwerk. Op plekken waar de relevante kennis nog lokaal moet worden opgebouwd, krijgen klanten centrale ondersteuning van de GOA, geeft Mapal aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven