Nieuws

Kusters Goumans maakt uprights e-raceauto

Exploded view van het Innerwheel-ontwerp van de DUT19 (foto's: Formula Student Team Delft)

Kusters Goumans uit Beek en Donk heeft onderdelen van de nieuwe elektrische raceauto van het Formula Student Team Delft geproduceerd. De sponsorpartner van het team kon de nieuwe uprights (auto-onderdelen die de draagarmen koppelen aan de wielen) ontwerpen en lichter produceren op de vereiste precisie. Dit gebeurde op de nieuwste DMG Mori NMV 5000-machine van Kusters Goumans.

Het Formula Student Team Delft is een van de Dreamteams van de TU Delft. Elk jaar (sinds 1999) ontwerpt en bouwt een nieuwe groep gemotiveerde Delftse studenten een elektrische raceauto om mee te doen aan de wereldwijde ontwerp-competitie Formula Student. Deze competitie is opgezet om technische studenten ervaring op te laten doen met een complex en praktijkgericht probleem.

Al vier keer gewonnen

Formula Student Team Delft heeft, sinds het team meedoet in de elektrische klasse, vier keer het officieuze wereldkampioenschap gewonnen van in totaal ruim 600 deelnemende teams.

Het team bouwt in 3 maanden tijd (met kennis van voorgaande jaren) een elektrische raceauto met vierwielaandrijving, die bijna volledig zelfontworpen geproduceerd wordt.

Kusters Goumans is een van de sponsorpartners van het Formula Student Team. Om het ontwerp op een hoger niveau te tillen is gebruikgemaakt van vooruitstrevende productietechnieken, zoals 5-assig simultaan verspanen van onderdelen op zeer hoge toleranties.

Complexe, compacte aandrijflijn

De aandrijflijn van de nieuwste raceauto, de DUT19, is een van de punten die bijzonder complex en compact is. In elk wiel van de auto zit een motor, samen met de volledige transmissie. Een goed voorbeeld van hoe geïntegreerd en complex onderdelen kunnen worden, zijn de uprights.

De uprights zijn de onderdelen van de auto die de draagarmen van de ophanging koppelen aan de wielen. Dit onderdeel is ook de behuizing van de transmissie die bestaat uit een planetair systeem met vaste overbrenging. Om gewicht te besparen is dit onderdeel meteen ook deel van het remsysteem, door middel van een uitsparing die fungeert als passieve remklauw.

In eerdere ontwerpen van de elektrische racewagen van het team was het ondenkbaar om een dergelijk complex onderdeel te ontwerpen en daadwerkelijk te kunnen laten produceren. Alleen al in het inner wheel worden bijna alle productietechnieken gebruikt: 3D-printen, lasersnijden, waterstraalsnijden, vonk verspanen, slijpen en 5-assig frezen. Dit alles om het totaalproduct te realiseren.

Tot de limiet

Door middel van verschillende freesopspanningen lukte het Kusters Goumans om de onderdelen te produceren op de vereiste hoge precisie.

Onderzijde inner uprights (foto: Kusters Goumans).

Van tevoren was er over en weer contact om het onderdeel op de limiet van de nieuwste machine van het bedrijf, de DMG Mori NMV 5000, te ontwerpen. Dit resulteerde in een lichter en beter product.

Het Formula Student Team Delft zoekt nog nieuwe sponsors. Interesse om net als Kusters Goumans de elektrische raceauto naar een hoger niveau te tillen? Stuur dan een e-mail naar: operations@fsteamdelft.nl

Meer informatie over het team

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven