Ga naar hoofdinhoud

Koperen gereedschap bij productie Ford Transit is 3d-geprint

Ford Pro heeft een koperen inductiegereedschap uit één stuk ontwikkeld dat 3d-geprint wordt (foto's: Ford Pro).

Ford Pro maakt gebruik van een 3d-geprint koperen inductiegereedschap om de synchronisatiehuls van de Ford Transit bestelauto’s in serie te produceren. Door koperprint toe te passen voor dit gereedschap wordt het productieproces efficiënter en duurzamer. Ook maakt het gereedschap de synchronisatiehuls, en dus het schakelen, voor de autorijder betrouwbaarder, stelt de fabrikant.

De meeste bestuurders wisselen tijdens het autorijden tientallen keren van versnelling. Maar bij een bestelauto, zoals de Ford Transit, neemt het aantal keren schakelen snel toe door de vele stadsritten en bezorgingen.

Ford Pro heeft een slimme manier bedacht om ervoor te zorgen dat de grootste bestelauto van Ford Pro nog betrouwbaarder is geworden.

Transit-versnellingsbakken zijn uitgerust met een synchronisatiehuls, een onderdeel in de bak dat zorgt voor soepel en betrouwbaar schakelen. Tijdens de productie ondergaat deze hoes een hardingsproces met behulp van inductiegereedschap, waarbij temperaturen oplopen tot 820°C.

Nieuw gereedschap uit één stuk

Traditioneel werd hiervoor een gereedschap gebruikt dat uit 10 afzonderlijke onderdelen geassembleerd werd.

Ford Pro ingenieurs hebben als alternatief een speciaal 3D-geprint koperen inductiegereedschap ontworpen dat uit één onderdeel bestaat.

Koper wordt doorgaans niet vaak gebruikt in het 3D-printproces. “Maar het team was vastbesloten een manier te vinden om het te laten werken”, zegt Stefan Zimmermann, manager productie- en fabrieksengineering.

Schoner proces, sterker onderdeel

Dit 3D-geprinte koperen inductiegereedschap uit één stuk verdeelt de warmte beter over de hele synchronisatiehuls. Dit levert volgens de fabrikant een sterker versnellingsbak-onderdeel op, waardoor het schakelen nog betrouwbaarder wordt.

Bovendien gaat het gebruik van 3D-printen verspilling tegen, onder meer omdat er geen 10 verschillende onderdelen van het gereedschap meer zijn die eerst gelast moeten worden.

Bijkomend voordeel is dat bij het proces zonne-energie gebruikt wordt, afkomstig van de zonnecollectoren op het dak. Dit vermindert de CO2– uitstoot.

Ook bij productie andere Ford-modellen

Ford Pro heeft dit gereedschap in mei 2022 voor het eerst ingezet bij de productie van de Transit-bestelwagens. Sindsdien zijn duizenden versnellingsbakken met hoezen geproduceerd met dit 3D-geprinte hulpmiddel.

Het bedrijf verwacht het gereedschap in de toekomst ook bij de serieproductie van andere modellen in te zetten, zoals de EV’s (elektrische auto’s).

Het team heeft voor het 3D-geprinte tool een Henry Ford Technology Award 2023 voor productie gekregen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven