Nieuws

Fraai gietwerk op Hannover Messe 2011

Op de Hannover Messe 2011, die plaatsvond van 4 tot en met 8 april, stonden in hal 3 diverse voorbeelden van fraai gietwerk. Vooral op de Duitse stand ‘Gegossene Technik, made in Germany’ lieten onze Oosterburen trots zien dat moeilijk gietwerk nog altijd uit Duitsland komt.

De grote gietwerkstukken op de stand van het Bundesverband der Deutschen Giesserei-industrie, vielen als eerste op. Getoond werd onder andere een bewerkte behuizing van een windturbinetandwielkast. Deze behuizing met een massa van 5.100 kg was gemaakt van lamelair gietijzer EN-GJL-250 (treksterkte 250 N/mm2). Nog imposanter was het motorblok voor een dieselmotor van de Russische spoorwegen. Dit blok van 3600 mm bij 1200 mm bij 1400 mm was gemaakt van het sterke nodulair gietijzer EN-GJS-500 met een treksterkte van 500 N/mm2.

 

HM2011_355_1.JPGDit motorblok voor de Russische spoorwegen is gegoten door Fronberg Guss en bewerkt door SHW Bearbeitungstechnik (foto’s Paul Quaedvlieg, voor meer foto’s van de Hannover Messe 2011 zie ons digitale fotoalbum)

 

Lichtgewicht

Naast de grote zware gietstukken was er ook aandacht voor lichtgewicht aluminiumlegering gietstukken. Zo werden er drie onderdelen van ‘premium klasse’ Duitse auto’s getoond. De complexheid van deze onderdelen en de speciale legeringen rechtvaardigen daarmee voor een deel de vaak hoge prijs die voor deze auto’s betaald moet worden. Er werd een supportframe van een achterklep getoond van een BMW 5-serie GT. Deze was gemaakt van de legering Al Si10MnMg en had een massa van 11,6 kg. Ook was er een deurframe te zien van een Porsche Panamera gemaakt van de legering Al Mg5Si2Mn en een massa van slechts 3,6 kg. Tenslotte nog een knap staaltje gietwerk in de vorm van een chassis verbindingsdeel van de nieuwe Audi A8. Dit grote onderdeel was gemaakt van de legering Al Si9Mn en woog slechts 9,9 kg.

 HM2011_355_2.JPG

Dit chassisdeel van de nieuwe Audi A8 is licht doch sterk. Let speciaal op de dunwandige verstevigingsribben

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven