Nieuws

Ford-productie maakt gebruik van exoskelet

De exoskeletten maken onderdeel uit Ford's investeringen rondom Industrie 4.0 (foto's: Ford).
Ford past als eerste autofabrikant ter wereld op grote schaal exoskeletten toe in het assemblageproces van voertuigen, meldt AT-Aandrijftechniek. 100 werknemers in de Ford-fabriek in het Spaanse Valencia maken al gebruik van een exoskelet. Deze futuristisch ogende draagbare frames helpen werknemers met het manoeuvreren van componenten die anders mogelijk te zwaar zijn.

De exoskeletten bieden ondersteuning aan de schouders en rug en verplaatsen het gewicht meer naar de heupen waardoor het tillen van voorwerpen minder belastend is. Op die manier neemt de kans op blessures af. Hoewel exoskeletten ook in andere fabrieken worden getest, past Ford de technologie als eerste volledig en permanent toe in het productieproces.

Vergrijzing in productie

Rond 2020 is 25 procent van alle Europeanen 60 jaar of ouder en naar verwachting zijn oudere medewerkers en personen met mobiliteits- of musculoskeletale aandoeningen een van degenen die baat hebben bij het gebruik van exoskeletpakken. Door heel Europa vormen spier-en botaandoeningen 61 procent van alle werkgerelateerde blessures. In Duitsland resulteert dat zelfs in een reductie van 16 miljard euro op het netto binnenlands product.

Het draagbare frame helpt een werknemer met het manoeuvreren van componenten die anders mogelijk te zwaar zijn.

De exoskeletten zijn gemaakt van lichtgewicht titanium en koolstofvezel. Er zijn momenteel negen verschillende versies in gebruik, die het uitvoeren van taken, zoals het dragen en verplaatsen van onderdelen zwaarder dan drie kilogram in een moeilijke positie, voor werknemers verlichten.

De pakken bieden bescherming en ondersteuning en voorkomen vermoeidheid en letsel als gevolg van herhalende activiteiten tijdens de werkdag. Die kunnen op de lange duur het lichaam belasten.

Fors minder blessures

De exoskeletten maken onderdeel uit van Ford’s investeringen rondom Industrie 4.0. Tot op heden hebben Ford ergonomie-experts in Noord-Amerika gewerkt aan nieuwe ergonomische fabricagetechnologieën. Ford heeft niet alleen het aantal incidenten met werknemers gereduceerd, maar ook een daling van 90 procent gerealiseerd op het gebied van werkgerelateerde blessures die veroorzaakt zijn door overbelasting van spieren of ledematen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven