Nieuws

Ford blaast smeden nieuw leven in

Ford gebruikt oude smeedtechnieken bij de productie van de nieuwe Focus. Met het eerste volautomatische warmpersproces worden onderdelen die essentieel zijn voor de bescherming van inzittenden gevormd en gesneden. Hierbij wordt gebruikgemaakt van ovens, robots en lasers die een temperatuur bereiken van 3.000 °C.

“We bouwen voort op technieken die al duizenden jaren worden toegepast om staal te versterken. Daarbij maken we gebruik van moderne materialen en automatisering om het warmpersproces te versnellen en verfijnen”, zegt Dale Wishnousky, vice president Manufacturing van Ford Europa.

Boriumstaal werd vroeger gebruikt bij harnassen en zit tegenwoordig in wolkenkrabbers. Dit sterkste staal in de auto-industrie wordt toegepast in de veiligheidskooi van de nieuwe Focus.

Hydraulische pers

Warmgeperste stalen onderdelen worden blootgesteld aan temperaturen tot 930 °C. Vervolgens worden de onderdelen door robots in een hydraulische pers geladen die een sluitkracht heeft van maximaal 1150 ton.

Daarna worden ze in slechts drie seconden gevormd en gekoeld. Het boriumstaal is nu zo sterk, dat er een laserstraal heter dan lava voor nodig is om elk deel nauwkeurig in de uiteindelijke vorm te snijden.

Meer bescherming

(foto’s: Ford Europa)

“Het resultaat is een veiligheidskooi van boriumstaal voor de Ford Focus, die daarmee een van onze veiligste auto’s ooit is.” De kooi kan bij een ongeval voor overlevingsruimte zorgen.

Daarnaast zorgt borium voor 40 procent meer bescherming bij een frontale botsing. Dankzij zijn sterkte is de nieuwe Ford Focus bekroond met de maximale veiligheidsscore van vijf Euro NCAP-sterren.

De warmperslijn is geïntegreerd in de assemblagefabriek van Ford in het Duitse Saarlouis. Deze is gebouwd met een deel van de recente investering van 600 miljoen euro in deze fabriek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven