Nieuws

De EMO 2017 heeft zo’n 10 procent minder bezoekers ontvangen dan vier jaar geleden in Hannover. Wel was de beurs groter en internationaler, met meer standhouders. Ook is de bereidheid om te investeren groot. Dat meldt de organisatie.

Dit jaar heeft de EMO in Hannover 130.000 bezoekers getrokken. Dat waren er minder dan de 143.000 in 2003. Vooral het aantal Duitse bezoekers nam af. Het aantal internationale bezoekers nam juist toe. Meer dan de helft van het aantal bezoekers was afkomstig van buiten Duitsland. 70 procent hiervan (dus zeker 45.500 mensen) kwam van de overige Europese landen. Opvallend noemt de organisatie de sterkte stijging in het aantal bezoekers uit Azië.

‘Decision-making’

Behalve digitalisering en connectivity stond ook additive manufacturing hoog op het prioriteitenlijstje. Een vijfde van de bezoekers had hier interesse in. Ook het ‘decision-making’ karakter van de bezoekers viel op. Volgens de EMO-bezoekerssurvey had bijna 60 procent van de bezoekers een leidinggevende functie, terwijl meer dan de helft een doorslaggevende rol speelt bij aankoopbeslissingen van hun bedrijf. Veel van de in totaal ruim 2.200 exposanten (uit 44 landen) spraken volgens de organisatie over ‘in-depth’ gesprekken van een ‘hoog kaliber’ met klanten en prospects uit de hele wereld.

‘Stevige orders’

Volgens het persbericht is tijdens de beurs voor zo’n 8 miljard euro aan contracten gesloten. Een aantal jaren geleden lag dat nog op 4,5 miljard euro. “Op dag 2 hadden wij al meer dan 400 aanvragen binnen”, stelt Norbert Teeuwen, president en COO van Okuma Europe GmbH. “Vergeleken met recente beurzen waren we verheugd – en zelfs verrast – dat een veel groter aantal gesprekken uitdraaide op stevige orders. Klanten uit centraal- en West-Europa zijn minder geneigd tijdens een beurs te bestellen, maar wij hadden bijvoorbeeld bezoekers uit de oostelijke landen van de EU en de Russisch-sprekende landen, die ons benaderden met enkele zeer specifieke verzoeken. Dat gaf veel voldoening.”

‘Investeren’

De VDW schat op basis van een enquête dat de EMO-bezoekers de komende 2 jaar meer dan 20 miljard euro gaan investeren in productietechnologie. Cecimo rekent dit jaar op een totale omzet in de Europese werktuigmachine-industrie van 25 miljard euro.

EMO Hannover

Jaar   – bezoekersaantallen – % niet-Duitse bezoekers
2017  –          130.000             –                     >50%
2013  –          145.000             –                       33%
2011  –          140.000             –                       40%
2007  –          166.000
2005  –          160.000
2001  –          193.016
(Bron: Cecimo)

De meeste bezoekers ooit tijdens EMO Hannover werd in 1985 behaald. Toen trok de vakbeurs 294.000 bezoekers, al duurde de beurs in dat jaar langer. Voornaamste thema’s in 1985 waren CAD/CAM en sensor- en diagnosetechnieken.

De volgende EMO Hannover wordt gehouden van 16 tot en met 21 september 2019.

Zie ook:

Dossier EMO
Metaal Magazine

EMO-film: Nederland Krachtig in Techniek

Bekijk een sfeerimpressie uit Hannover

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven