Nieuws

‘Digitalisering orderstroom is noodzaak’

3

Kleinere bedrijven hebben vaak moeite hun orderstroom goed te managen. Ze communiceren met andere bedrijven via papier, e-mail en telefoon. Maar de markt vraagt om kortere levertijden, hogere flexibiliteit en klantgerichte oplossingen. Dan is één centrale informatiebron voor samenwerkende bedrijven, toegankelijk voor meerdere personen, een optie, meldt Tech2B.

Doordat contacten via mail en telefoon geschieden, zit cruciale informatie voor het afhandelen van een order of over de order zelf, vaak verstopt in mailbestanden waar andere medewerkers niet bij kunnen. Ook is een dergelijke werkwijze foutgevoelig en niet optimaal, stelt het overkoepelende online platform op basis van eigen onderzoek.

‘ERP geen oplossing’

Om doorlooptijden te reduceren wordt in de markt aangeraden om voor orderaanvragen gebruik te maken van een ERP-systeem. Traditionele ERP-systemen geven meestal een goed beeld van de interne processen. Maar ze beschikken niet over de mogelijkheden om de gehele of een deel van de keten in beeld te brengen. Zelfs moderne ERP-systemen zijn niet ontworpen om gegevens uit te wisselen met ketenpartijen, stelt Tech2B.

Het platform heeft de markt geïnventariseerd en interviews gehouden en op basis daarvan een kernprobleem geformuleerd: Standalone oplossingen zoals ERP-systemen bieden geen oplossing voor de bedrijven.

‘Zwaardere eisen gesteld’

Nu samenwerken noodzakelijk is om met de juiste marge te overleven en om ook de concurrentie met het Verre Oosten aan te kunnen, worden zwaardere eisen gesteld aan het delen van (optimale en correcte) informatie. OEM’ers zullen daarom steeds vaker samen met hun toeleveranciers moeten innoveren, meldt Tech2B.

Digitalisering

“Bedrijven met grote capaciteiten en financiële middelen kunnen redelijk snel meegaan in de digitalisering die nodig is om te blijven innoveren”, aldus het platform.

“Maar we constateren dat de (kleine) toeleverende bedrijven binnen de maakindustrie deze slagkracht nog niet hebben. Bedrijven onder de 10 medewerkers blijven achter op het gebied van digitalisering om de trends van kortere doorlooptijden, security en kleinere series het hoofd te kunnen bieden.” Soms maken ze zelfs nog gebruik van Excel.

Overkoepelend ordermanagement

Het platform ziet overkoepelend ordermanagement als oplossing. “Bedrijven zijn dan samen beter in staat om de gevolgen van afwijkingen inzichtelijk te maken en deelprocessen beter aan te sturen vanuit de behoefte van de orderrealisatie.”

Tech2B is een overkoepelend online platform “om makkelijk en overzichtelijk een koppeling te maken tussen een vraag naar technische onderdelen of diensten, en een geschikte leverancier”.

Maakindustrie optimaliseren

Het online platform stelt er in dit proces voor te zorgen dat de communicatie overzichtelijk verloopt en alle tekeningen en facturen binnen enkele muisklikken zichtbaar zijn. “Dit alles om de complete maakindustrie te optimaliseren en te verbinden, zodat er efficiënter en professioneler te werk gegaan kan worden.”

Een dergelijke cloud-based oplossing zorgt voor ketenintegratie, aldus het platform. Via het platform kan de communicatie op orderniveau plaatsvinden. “Dit kan bij de huidige ERP-systemen niet.”

Interactieve koppeling

Via Tech2B vindt een optimale afstemming tussen vraag en aanbod plaats en is er één programmatuur en één online format.

De eigen bedrijfsidentiteit en processen zijn gewaarborgd, aldus Tech2B. Bedrijven met een eigen ERP systeem kunnen namelijk een interactieve koppeling maken met het platform.

3 reacties op “‘Digitalisering orderstroom is noodzaak’

  1. Roy van der Veen schreef:

    ERP is de backbone waar een modern bedrijf niet meer zonder kan. Centraal vastleggen van gegevens is essentieel, juist om er voor te zorgen dat de medewerkers alle gegevens kunnen raadplegen en/of bewerken. Samen met Document management onmisbaar, om ook de hardcopy’s vast te kunnen leggen. Moderne ERP-systemen zijn daarbij uitgerust met bijv. rest-API interfaces waarmee de ketenintegratie (inderdaad, essentieel voor bedrijven) kan, en moét worden gerealiseerd. Een ERP-systeem die hier niet aan kan voldoen prijst zichzelf uit de markt. Een bedrijf dat niet geleid en gestuurd wordt door degelijk ERP systeem echter ook niet!

  2. En als aanvulling op Roy’s reactie, het word steeds simpeler om via deze API’s informatie uit te wisselen. Moderne ERP Cloudplatformen hebben de mogelijkheid om met een beetje technische kennis automatisch berichten van en naar uw keten te sturen. Nu is technische (API) kennis nog essentieel. Ik ervaar wel dat het steeds simpeler wordt. Nog steeds niet perfect, maar het wordt steeds gemakkelijker. En over een jaar of 2 kan ook uw applicatiebeheerder het. Als dan niet met een klein beetje hulp van uw serviceprovider of ERP leverancier.

    Ook ontstaan er netwerken, zoals TechB of Nexus, waarop aangesloten kan worden. Deze netwerken bedrijven met hun gehele supply chain, van leveranciers en fabrikanten tot makelaars, third-party logistics en banken, en maakt zo de weg vrij voor een beter inzicht in de supply chain naar uw klanten. En de klanten van uw klanten. Deze netwerken bieden ook veel data. U kunt deze direct zelf weer gebruiken. Met deze data kunt uzelf ook sneller en beter schakelen met uw andere klanten. U kunt meer en betere datagedreven keuzes maken. Onderbouwd deze keer ipv onderbuikgevoel.

    Daarnaast zitten uw afnemers ook niet stil. Het volledig digitaliseren begint met de eerste stap. Durf die te zetten. Think Big, Act Little. Zij zullen gaan vereisen dat er meer flexibiliteit ontstaat. Niet alleen in de producten (BTO), maar ook in de aflevering. Vaak zullen de producten van de MetaalMagazine lezer als halffabrikaat gebruikt worden voor andere producten. Ook hier geldt dat uw supply chain gekoppeld aan het afroepsysteem van uw klant elkaar perfect zouden kunnen ondersteunen. Klinkt moeilijk, maar is gemakkelijker dan u mogelijk denkt. Houd wel het Pareto-principe (80/20) regel in uw achterhoofd. 80% van uw omzet zit bij 20% van uw klanten. Durf de telefoon te pakken of een Zoommeeting in te plannen met uw klanten. Bespreek een Proof of Concept om te kijken of het technisch kan. Durf de eerste stap te zetten.

    En de eerste stap is al beginnen met het vastleggen van alle leads en prospects in één systeem en deze te delen met uw verkoopkanalen/medewerkers. Kleine stapjes, maar kom in beweging. Er zijn partijen, waaronder wijzelf, die u ermee kunnen helpen.

  3. Pieter Hamans schreef:

    Een goed ERP heeft een solide rest API, eens. Maar een goed ERP heeft tegenwoordig ook ketenintegratie op basis van netwerken zoals het Smart Connected Supplier Network (SCSN). Daarmee kunnen orders worden uitgewisseld tussen klanten en leveranciers in een uniform formaat op een veilige en goedkope wijze.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven