Nieuws

‘Digitaliseer, juist in coronacrisis’

In de coronacrisis kan een ondernemer het beste inspiratie vinden om te vernieuwen. Dat werkt beter dan (noodgedwongen) op de rem trappen, vindt Cadac Group. Want deze crisis gaat weer voorbij. “Bedrijven die nu digitaliseren, automatiseren en robotiseren zijn straks klaar voor de toekomst”, stellen Jan Baggen en Paul Smeets van de reseller van Autodesk in de Benelux.

Dit is juist de tijd om de bedrijfsprocessen eens goed tegen het licht te houden en na te denken over de strategie op de langere termijn, vindt Cadac Group uit Heerlen.

‘Digitalisering zet door’

Het bedrijf ziet digitalisering onherroepelijk doorzetten. “Misschien wel harder dan ooit, nu we noodgedwongen meer op afstand doen”, zegt Jan Baggen, eigenaar Cadac Group.

Hij geeft aan dat ‘Enabling digital’ de corebusiness van het bedrijf is. “Wij ondersteunen organisaties en bedrijven in het realiseren van hun digitale ambities. Natuurlijk zijn we een commercieel bedrijf, maar we helpen anderen vooruit.”

Digitalisering blijft het issue van de komende jaren, vindt ook Paul Smeets, chief technology officer bij Cadac Group; óók in de maakindustrie.

Nieuwe website: platform

Het bedrijf heeft zelf ruim 3 jaar gewerkt aan de nieuwe website die 1 mei live gaat. Het is een corporate site waarin de snel gegroeide digitale webshop volledig is geïntegreerd.

“Een platform waar klanten en specialisten elkaar ontmoeten en waarop alles digitaal afgehandeld wordt.” Op de nieuwe website is alles online te regelen: software, ondersteuning en ook cursussen.

De investering in de site loopt in de vele miljoenen. “De lancering van de site heeft niets te maken met de coronacrisis”, zegt Baggen. “Dit was zo gepland. Het is wel zo dat de crisis onze keuzes bevestigt.”

Markt ontwerpsoftware digitaliseert

“We zijn ervan overtuigd dat de markt voor ontwerpsoftware, onze corebusiness, meer en meer digitaliseert”, vertelt hij.

“De tijd dat salesmanagers de boer op gingen om softwarepakketten te verkopen is definitief voorbij. Nu wordt er gehuurd of geleased. Niks nieuws onder de zon, maar we zien nu ook dat trainingen en workshops net zo goed online kunnen.”

Baggen zelf heeft na ruim een maand wel een beetje genoeg van al het ‘geskype’ en ‘gezoom’. “Ik mis het directe sociale contact, maar ik zie wel dat er online meer mogelijk is dan ik eerst dacht.”

“Afgelopen jaar hebben we een expert-platform opgezet met 150 specialisten. In eerste instantie bedoeld voor de Benelux, Duitsland en UK, maar digitaal uit te breiden naar Zuid-Europa en later naar het noorden. Juist omdat online ondersteuning zo goed werkt. Een direct effect van de crisis dat we niet meteen voorzien hadden. Maar voor ons wel een kans, net als voor veel andere organisaties.”

‘Rol engineer verandert’

Als een van de grootste Europese partners van ontwerpsoftware-ontwikkelaar Autodesk, ziet Cadac Group de rol van engineers radicaal veranderen. “Nu nog werken zij aan oplossingen voor hun werkgever of klanten”, aldus Smeets. Ze ontwerpen een machine, een gebouw, modules of wat dan ook.”

Maar dat ziet hij in een rap tempo veranderen. Hij verwacht dat de computer na het invoeren van een vraag of opdracht aan de hand van ingevoerde data snel, foutloos en rationeel een aantal voorstellen zal gaan presenteren. “De engineer beoordeelt dan wat de beste oplossing is, afgezet uiteraard tegen kosten, randvoorwaarden en technische mogelijkheden.”

Configure to Order

Een andere ontwikkeling die zich volgens hem in sneltreinvaart voltrekt is Configure to Order in plaats van Engineer to Order.

“Machines of modules worden niet meer specifiek achter het CAD-systeem ontworpen, maar de klant stelt met een configurator zelf de gewenste machine samen”, vertelt Smeets. “Zoals een consument online zijn auto configureert.”

“In de maakindustrie gaat dat heel snel. Er zijn al honderden voorbeelden van machinebouwers waar klanten zelf hun machine kunnen samenstellen, meteen zien wat die moet kosten en direct een offerte aanvragen. Configure, Price, Quote, CPQ dus.”

Cadac Group ontwikkelt dergelijke CPQ-oplossingen op basis van diverse platforms voor deze bedrijven. “Zeker, het opbouwen van zo’n systeem is een enorme inspanning”, vervolgt hij. “Het vullen van de bibliotheek met honderden componenten en onderdelen vergt grote investeringen.”

‘Standaardisering cruciaal’

Standaardisering is cruciaal, zowel voor een groot bedrijf als voor MKB-bedrijven, vindt hij. “De vraag is altijd: wat doe je het meest en wat kun je standaardiseren en automatiseren? Data-analyse is in dit verband belangrijk, net als Product Data Management en Product Lifecycle Management.”

Volgens Smeets hebben bedrijven vaak niet helder wat ze het beste kunnen standaardiseren. “We werken daarom met data-analisten in dienst die onderzoek doen en algoritmes ontwikkelen. Zij krijgen op basis van de verkoophistorie boven water wat het beste gestandaardiseerd kan worden.”

Door het gebruik van standaarden moet dit uiteindelijk een configurator opleveren waarmee een machine of module veel sneller en efficiënter gebouwd en geleverd kan worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven