Bosch Tilburg stopt met productie cvt-duwband (bekend van Daf)

Bosch Tilburg (foto: Bosch).
Bosch Tilburg (foto: Bosch).

Bosch Transmission Technology stopt vanaf 2028 met de productie van de cvt-duwband in Tilburg. Alle activiteiten die met de duwband te maken hebben, worden verplaatst naar de bestaande regionale locaties in Azië, dichter bij de klanten. Hierdoor zullen in 2026 zo’n 140 arbeidsplaatsen verdwijnen, gevolgd door ontslagrondes in de jaren daarop. De beslissing betekent na meer dan 50 jaar een einde aan de duwband van de iconische continu variabele transmissie, de basis van de Nederlandse Daf-personenauto met automaat, in Tilburg. Bosch Transmission Technology was tot 1985 Van Doorne Transmissie (VDT).

Reden voor het stopzetten van de productie van de cvt-duwband in Tilburg is de snelle transformatie die de autoindustrie doormaakt. Uitdagingen ziet Bosch daarbij in een overgangsperiode naar duurzame mobiliteit, gekoppeld aan toegenomen concurrentie- en prijsdruk op de markten. Tegelijk stagneert de wereldwijde automarkt en neemt deze in Europa zelfs af.

“Onder deze omstandigheden moet Bosch de concurrentiepositie van haar vestigingen verbeteren en de economische levensvatbaarheid van haar productieactiviteiten waarborgen. Dit geldt ook voor de bedrijfslocatie in Tilburg.”

Bosch gaat de locatie Tilburg nu herinrichten richting duurzame energietechnologieën. “De voorgenomen veranderingen zullen een aanzienlijke impact hebben op de bedrijfsstructuur en het aantal medewerkers in Tilburg”, geeft het bedrijf aan.

Reductie aantal arbeidsplaatsen

De inkrimping van het aantal banen zal gefaseerd plaatsvinden, afhankelijk van marktontwikkelingen. In de eerste fase plant het bedrijf om tegen 2026 ongeveer 140 banen te reduceren. De huidige verwachting is dat de locatie in 2028 ongeveer een kwart van de huidige omvang zal hebben.

“We zijn ons bewust van de diepgaande impact die deze veranderingen op onze collega’s zullen hebben,” zegt Thilo Müller, senior vice president van het bedrijf. “We zullen deze stappen zorgvuldig nemen, in nauw overleg met de Ondernemingsraad en zorgen voor een continue dialoog met onze medewerkers.”

“Hun kennis, flexibiliteit en toewijding van de afgelopen decennia hebben Bosch Tilburg wereldwijd succesvol gemaakt en de basis gelegd voor de nieuwe bedrijfsgebieden die Bosch nu kan ontwikkelen”, stelt het bedrijf.

Transformatie naar duurzame energie

Met deze transformatie versterkt Bosch Tilburg haar rol in duurzame energieoplossingen. De vestiging blijft een competentiecentrum voor R&D en industrialisatie, waarbij dunne metaalexpertise wordt toegepast voor Bosch en externe partners.

Bosch Tilburg zal zich richten op pilots en kleine series, waaronder gasfolielagers en andere dunne metaalproducten, terwijl het zijn sleutelrol als Bosch’ ontwikkelingscentrum voor elektrolysetechnologie behoudt.

In samenwerking met eChemicles bevordert de vestiging ook de CO Stack-technologie. Hiermee wil Bosch opgevangen CO₂ omzetten in duurzamer koolmonoxide (CO). Daarnaast streeft Bosch Tilburg ernaar een Power-to-X Campus op te richten als innovatiehub voor toekomstige energieoplossingen.

“Onze kennis, vaardigheden en cultuur vormen de basis van ons succes, en we passen deze nu breder toe dan ooit tevoren in meerdere markten,” vertelt Müller. “Deze transformatie is niet makkelijk, maar met onze expertise, faciliteiten en partnerschappen zijn we ervan overtuigd dat Bosch Tilburg een plek zal blijven waar duurzame innovatie vorm krijgt.”

Bosch Tilburg is de grootste Bosch-vestiging in de Benelux. De locatie werkt sinds 2020 klimaatneutraal.

Einde aan iconische cvt-duwbandproductie Tilburg

Daf 33 (foto: Shutterstock).

Met de sluiting van de duwbandproductie in Tilburg wordt een tijdperk van meer dan 50 jaar afgesloten. Deze begon toen Hub van Doorne in de jaren 50 van de vorige eeuw startte met de Variomatic, een automatische, traploze transmissie. Deze continu variabele transmissie (cvt) was de basis voor de aandrijving van de Nederlandse Daf-personenauto die in 1958 op de markt kwam.

De traploze automatische versnellingsbak met rubberen riemaandrijving (het ‘pientere pookje’) van de Daf betekende een ware revolutie in de autosector. Na zijn pensionering startte Van Doorne met een aantal (Daf-)medewerkers in 1972 met de productie van de duwband in Van Doorne’s Transmissie (VDT). Sindsdien werd daar verder aan ontwikkeld tot een veel compactere versie met stalen duwbanden ontstond.

bosch continu variabele transmissie
De continu variabele transmissie met duwband van Bosch.

Het bedrijf werd in 1985 overgenomen door het Duitse Bosch. Toen startte ook de succesvolle massaproductie van de cvt-duwband voor de autosector, waarvan Bosch marktleider is.

In 2019 rolde de 75 miljoenste duwband van de productielijn, terwijl in 2024 de mijlpaal van 100 miljoen werd bereikt. Na 2020 werd een dalende tendens ingezet, die naar verwachting de komende jaren zal aanhouden, mede door de toenemende elektrificatie in de autosector.

Met de opgedane duwbandcompetenties in R&D, productieprocessen en materiaalexpertise, breidde Bosch haar productportfolio uit met nieuwe hightech dunne metalen componenten zoals e-stacks voor elektromotoren en gasfolielagers.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven