BMW Group wil vanaf 2024 aluminium inkopen met een aanzienlijk lagere CO2-uitstoot. Daarvoor heeft de autofabrikant een overeenkomst getekend met Rio Tinto uit Canada. Vergeleken met conventioneel vervaardigd aluminium kan met koolstofarm aluminium ongeveer 70% van de CO2-uitstoot worden bespaard.
De geplande leveringsvolumes zullen uitsluitend worden gebruikt in de productielocatie Spartanburg van BMW Group in de Amerikaanse staat South Carolina. En dan nog alleen voor de productie van voertuigen, bijvoorbeeld voor carrosserieonderdelen zoals de motorkap.
CO2-uitstoot toeleveringsketen
De overeenkomst past binnen de inspanningen van BMW Group om de CO2-uitstoot in de toeleveringsketen systematisch verder te verminderen. Een bijzondere focus ligt daarbij op CO2-intensieve materialen zoals aluminium, staal en kunststoffen.
“We hebben duidelijke doelen voor het verlagen van de CO2-uitstoot in de toeleveringsketen”, vertelt Joachim Post, lid van de Raad van Bestuur van BMW AG, verantwoordelijk voor Inkoop en het leveranciersnetwerk.
Ecologische voetafdruk verkleinen

“Door innovatieve materialen te gebruiken, kunnen we de ecologische voetafdruk van onze voertuigen verkleinen, zelfs voordat we ze aan klanten overhandigen.”
De overeenkomst om koolstofarm aluminium te leveren is gebaseerd op verschillende pijlers.
Post: “Naast waterkracht en een hoog percentage secundair materiaal willen we ook het voortouw nemen in de auto-industrie door meer aluminium te gebruiken zonder directe CO2-uitstoot door het smeltproces.”
Aluminium belangrijk voor BMW Group

Dankzij het relatief lage gewicht en andere positieve materiaaleigenschappen neemt aluminium een stevige plaats in de intelligente composietconstructie van BMW Group in.
In de toeleveringsketen van een middelgrote volledig elektrische auto is ongeveer een kwart van de CO2-uitstoot toe te schrijven aan aluminium. Dit onderstreept het enorme potentieel om CO2 in de toeleveringsketen van aluminium te verminderen.
Innovatief productieproces

De Elysis-technologie, ontwikkeld voor de productie van aluminium, zorgt voor innovatie in het smeltproces dat nodig is voor de productie.
De methode maakt gebruik van koolstofvrije anodes om alle procesgerelateerde CO2-emissies te elimineren. Het werd in 2021 voor het eerst met succes getest op industrieel niveau.
In productie gebruiken

BMW Group is van plan om als een van de eerste klanten deze technologie in de productie te gaan gebruiken.
Naast het koolstofvrije proces heeft de overeenkomst met Rio Tinto ook betrekking op aluminiumlegeringen die worden geproduceerd met behulp van elektriciteit uit hernieuwbare bronnen. Dit resulteert in een CO2-uitstoot die slechts een derde van het sectorgemiddelde bedraagt.
50% secundair materiaal toegevoegd
De productiefaciliteiten voor aluminium in Quebec draaien bijna volledig op elektriciteit van zes lokale waterkrachtcentrales. Als verdere bijdrage aan het behoud van hulpbronnen wordt tot 50% secundair materiaal aan het eindproduct toegevoegd.

Het gebruik van de technologie van Rio Tinto garandeert ook volledige traceerbaarheid van het aluminium, helemaal terug tot aan de oorspronkelijke bauxietmijn.
Dit maakt volledige transparantie in de hele toeleveringsketen mogelijk en speelt daarom een belangrijke rol bij het controleren van de naleving van milieu- en sociale normen voor de winning van grondstoffen.