Nieuws

Audi heeft het ‘aluminium closed loop’ recyclingproces in de fabriek in Ingolstadt geïmplementeerd. De productiefaciliteit in Györ gaat er komend jaar gebruik van maken en daarna volgen de andere Audi-fabrieken. De alumium closed loop is een recyclingprogramma dat naast grondstoffen ook veel energie bespaart.

De aluminium closed loop debuteerde in 2017 in de Audi-fabriek in Neckarsulm.

Bij dit proces wordt ‘snijafval’ dat vrijkomt bij het produceren van onder andere carrosseriedelen, verzameld en teruggestuurd naar de aluminiumproducent.

Die recyclet het in platen van dezelfde hoge kwaliteit. Dit ‘secundaire aluminium’ wordt vervolgens gebruikt voor onderdelen voor de Audi’s A3, A4, A5, A6, A7, A8 en e-tron.  

95% energiebesparing

Voor de productie van ‘secundair aluminium’ is de hoeveelheid benodigde energie maar liefst 95% lager dan voor nieuw aluminium.

In Neckarsulm werkt Audi voor de aluminium closed loop inmiddels samen met twee aluminiumleveranciers.

Dat heeft in 2019 geleid tot een vermindering van de CO2-uitstoot van zo’n 150.000 ton. Dit is een bijna 70 procent grotere reductie dan in 2018.

Aandeel CO2-uitstoot in productie stijgt

Met de overstap naar elektrisch rijden wordt het aandeel van de CO2-uitstoot in de productieketen groter. Samen met de productieprocessen van toeleveranciers verwacht Audi dat de productieketen per 2025 verantwoordelijk is voor bijna 25% van de totale CO2-uitstoot van de onderneming.

Daarom werkt Audi in het kader van een gezamenlijk CO2-programma samen met leveranciers aan maatregelen om die uitstoot al in een vroegtijdig (productie)stadium te verminderen.

Gesloten materiaalketens

De mogelijkheden liggen vooral op het gebied van gesloten materiaalketens (‘closed loops’, zoals voor aluminium) en het opvoeren van het gebruik van secundaire materialen.

Ook het benutten van bewerkte of gerecyclede materialen en van polymeren leidt net als het gebruik van groene stroom tot aanzienlijke besparingen.

Besparingspotentieel 1,2 ton CO2

Audi verwacht dat de resultaten van alle maatregelen per 2025 in volle omvang zichtbaar zijn. Per geproduceerde auto bedraagt het gemiddelde besparingspotentieel 1,2 ton CO2.

Rijke traditie

De autofabrikant heeft een rijke traditie als het gaat om het gebruik van aluminium. In 1994 debuteerde de A8 met het baanbrekende lichtgewicht Audi Space Frame.

Tot op de dag van vandaag speelt aluminium een belangrijke rol in de materialenmix van het topmodel én andere Audi’s.

Audi heeft de aluminium closed loop ontwikkeld omdat de productie van aluminium veel energie kost.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven